Pretraga
Pronađite nas na
 

Pošalji prijatelju

Kultura

Dobri učenici

Dimitrije Vojnov

Davnih dana kada sam studirao na Fakultetu dramskih umetnosti jedan od najviših estetskih ideala koje su profesori postavljali pred studente dramaturgije, a rekao bih i režije, bili su francuski urbani filmovi, melodrame ili suptilni trileri iz građanskog miljea. Naravno, daleko od toga da je nepriklanjanje ovoj paradigmi kažnjavano, postojala je potpuna žanrovska i stilska sloboda, ali ove forme su bile vrlo cenjene. Evropski film koji se nadovezuje na određene forme američkog - ne nužno repertoarskog – filma, tzv. euroamerikana lako je našla plodno tle kod nas, umnogome i zato što su umetnička ambicija i komunikativnost krasile najuspešnije naslove iz istorije jugoslovenskog filma, nezavisno od toga da li se radi o Slobodanu Šijanu ili Lordanu Zafranoviću ili, posle njih Srđanu Dragojeviću.

Ipak, taj uzor prepoznat u francuskom filmu je stalno izmicao poslednjih decenija. Bilo je puno raznih pokušaja u prošlosti, od formi društveno kritičke melodrame Vladana Slijepčevića (po scenarijima Jovana Ćirilova) do žanrovskog ekscesa Kraljeve završnice Živorada Tomića. Ipak, reklo bi se da je Godar neprestano odnosio pobedu nad Šabrolom pa i nad Trifoom kod nas.

U proteklih nekoliko meseci međutim svedoci smo konačnog ispunjavanja tog uzora. Amanet Nemanje Ćipranića i Panama Pavla Vučkovića predstavljaju upravo ono što smo učili da napravimo, a nismo uspevali. U oba slučaja reč je o građanskim melodramama koje se postepeno, kako film odmiče, transformišu u triler. U oba slučaja, reč je o povratku estetizovanog rediteljskog rukopisa, sa školovanim mladim glumcima umesto naturščika i čvrsto praćenim scenarijima umesto workshopovanih predložaka koji su bili trend proteklih nekoliko godina u naslovima poput Tilva Roš i  Varvari. Po najavama reklo bi se i da Vlažnost vazduha Nikole Ljuce ide u ovom smeru.

Kao što se Tilva Roš i Varvari, uprkos sličnostima u postupku među sobom itekako razlikuju, dopunjuju, tako su i Amanet i Panama dovoljno različiti filmovi da ponude dva ulaza u taj opusteli prostor naše filmske ponude. Panama je priča o hedonizmu, životu izmenjenom socijalnim mrežama, i junaku koga iza novih formi neobaveznih odnosa, kada najmanje očekuje, iz zasede sačeka ljubav. Junaci Paname su osobe bez značajnog uticaja porodice koje se slobodno i bez prevelikih obzira kreću kroz odnose i kroz Beograd, u svetu u kome su svi umreženi do tačke kada melodrama sa svojim zabunama, preokretima i razotkrivanja naizgled deluje nemoguće, a onda kada počne da se ostvaruje potpuno nokautira nespremnog junaka. Amanet je s druge strane smešten u današnje vreme ali se oslanja na klasicistički melodramski eksces, u kome se junaci suočavaju sa socijalnim barijerama, moraju da prevaziđu prepreke koje im postavlja porodica a priča se ne može ostvariti bez određene doze prerušavanja i prikrivanja. Oba filma uspevaju da budu podjednako ubedljiva, i kada bi ih poredili sa špijunskim filmom – Panama je kao savremeni film snoudenovske ere u kome se do podataka dolazi visokotehnološkim nadzorom dočim je Amanet bondovski film stare škole u kome se špijun zaista fizički mora ubaciti negde kako bi ukrao fasciklu sa traženim podacima.

Prikazivanjem u Kanu i Montrealu, Panama i Amanet su uspeli da nastave pozitivan trend koji je prošle godine započela Mina Đukić filmom Neposlušni koji je posle duže vremena privukao pažnju stranih selektora a da se bavi visokoestetizovanom pričom o karakterima bez nametljive politizacije i osvrtanja na neprijatnosti koje su obeležile zapadnu percepciju naših prostora. Još je rano govoriti da li su ovi filmovi uspeli da probiju ono prokletstvo naših umetnika da im je u očima sveta dodeljeno da se bave politikom, ali ovo je svakako ohrabrujući trend.

Možda ih još teža prepreka čeka u Srbiji gde odavno nismo imali uspešne filmove ovog tipa, čak i kada su neki od njih, poput Ustaničke ulice tako nešto zasluživali. U međuvremenu je naša publika navikla da iz srpskih filmova dobija jake senzacije, bilo da su to udarne doze humora, sportskog patriotizma ili plakatske socijalne kritike i veliko je pitanje koliko ima strpljenja za ozbiljan film u kome treba da isprati likove i njihovu zanimljivu, ali ne i senzacionalističku priču. Ovo je jednim delom posledica i nekoliko neuspešnih pokušaja ovog tipa kao što su bili Skoro sasvim obična priča ili Zajedno, ako se neko još uopšte i seća tih naslova.

Svaka publika na svetu, pa i srpska, neprestano tvrdi kako želi da vidi nešto drugačije. Ove jeseni će u filmovima Amanet i Panama dobiti priliku za tako nešto. Videćemo da li će svoju deklarativnu nameru potvrditi i na bioskopskim blagajnama. Ipak, ni loš rezultat ne treba doživljavati kao tragediju pošto i razvijenije kinematografije poslednjih godina imaju krizu plasmana ovakvih naslova u bioskopima. Sasvim sigurno je da će na nekom formatu ovi filmovi uspeti da se izbore za svoje mesto.

Ne znam kakav je danas program na Fakultetu dramskih umetnosti i kakvi su filmovi sada ponuđeni kao uzor studentima dramaturgije i režije. Ipak, put kojim su pošli Panama i Amanet jedan je od onih koji nikada ne izlaze iz mode.

 

Izvor: Before After

Ostavite komentar

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.

Ostali komentari