Matriks
Black Mesa
Polu-raspad života
Darko Kovačević, Subotica
Onomad, kada je Veliki hadronski akcelerator bio u žiži interesovanja, neko je primetio da jedan od fizičara neverovatno liči na Gordona Frimena, lika iz igre Half-lajf (1998). Ova naučno-fantastična igra iz prošlog veka ostala je upamćena po robusnoj krajtonovskoj priči (ali je nije pisao Majk Krajton, nego Mark Lejdlou) o naučnom kompleksu Blek Mesa u pustinji Novog Meksika, gde naučnici, eksperimentišući sa akceleratorima, prostorima (i česticama) negativne mase, uspevaju da uspostave portal, dveri ka paralelnom svetu. Eksperiment, naravno, kreće po zlu, stvara se pukotina u prostoru, kroz koju kuljaju kseno-zoološki oblici života, a igrač u ulozi Gordona Frimena treba da sačuva kožu i izvuče se iz podzemnih lavirintova, spašavajući glavu od (ovo već liči na Pekićevo „Besnilo) nezemaljskih mutacija, ali i marinaca koji su poslati da saniraju incident.
Half-lajf je dakako ostao upamćen po svom dugom intru u kojem igrač sve dublje silazi u laboratorijske komplekse, gde (praktično na silu) biva primoran da prvo bude zarobljen u narativ, a tek onda (ipak je to akciona igra) mu se dozvoljava da uskoči u akciju - mudro ukomponovan splet prostih izazova, pasaža i kompleksnih mizanscena koji sa mnoštvom detalja i epizodnih karaktera (sa dobrim monolozima-dijalozima), u osamnaest poglavlja redefinišu i praktično kvalitativno trasiraju akcioni (i survivalistički) žanr za naredne decenije. I to nije sve: Half-lajf se dobro gradi na kontrastima – glavni junak nije Rambo, već teorijski fizičar, i čitava arhitektura i mehanika igre je osmišljena oko zaklona, bežanja, sakrivanja. Poglavlja igre su takođe organizovana u kontrastnim smenama klaustrofobičnih, teskobnih prostora, dugih samujućih pasaža u kojima junak, poput npr. Vernovih istraživača središta Zemlje, putuje svoju avanturu bez i naznake ikakvog (makar i neprijateljskog) oblika života, daleko od glavnog toka priče koji se - i širokih otvorenih prostora često izrežiranih u scene eskalacije nasilja, prljavog rata, bombardovanja itd.
Half-lajf ćemo pamtiti kao jednu od prvih akcionih igara koja je planski i zvanično imala pisca (Mark Lejdlou) kao značajnog i aktivno učestvujućeg člana projektnog tima, gde se s namerom, od samog početka išlo na stvaranje neodvojive veze, ušivanja priče i igre. Ova saradnja je kulminirala u jednako maestralnom nastavku (Half-lajf 2, kao nadgradnji Orvelove „1984.“ ili Hakslijevog „Vrlog novog sveta“) i mnogim pod-epizodama i jedne i druge priče.
Ne čudi zato što je još pre više od deset godina započet projekat prepakivanja izvornog Half-lajfa u lepše poligone i teksture. Godine 2012. ekipa fanova izdala je prvi rezultat (nekompletan), a nakon još pet godina rada na rimejku – konačan rezultat evoluirao je u komercijalan projekat (uz blagoslov autora igre). Tako je ove godinje pred nama Blek Mesa – umiven, uglancan, do kraja doteran (uključujući i poslednja četiri poglavlja) i sa većim brojem tačkica predstavljen Half-lajf - za sve one koji su pre dve decenije propustili (npr. time što još nisu bili rođeni) obaveznu lektiru, klasik, epik i ešalon naučno-fantastične akcije.
Eh, da – pre nekoliko dana, negativna masa (koja je do sada postojala samo u domenu teorijske fizike) – pokazala se prvi put i u kontrolisanom laboratorijskom eksperimentu – https://phys.org/news/2017-04-physicists-negative-mass.html.
Linkovi:
Blek Mesa - komercijalna verzija - http://store.steampowered.com/app/362890/
Blek Mesa – komunalna verzija - http://www.moddb.com/mods/black-mesa/downloads ili http://www.chip.de/downloads/Black-Mesa_57528457.html
Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.