Kultura
Program u boji
Dušan Zaharijević, Leposavić
Bend Obojeni program je oformljen 1980. godine i jedini član koji je od početka u njemu je Branislav Babić Kebra. Kroz svoju sada već dugu istoriju održali su autentičan zvuk i boju koji u kombinaciji sa tekstom (rečima) otkrivaju jednu novu sliku sveta u boji. Obojenost sveta ne mora nužno da znači lepotu, a i nije loše napraviti razliku između obojenosti i šarenila. Ako se osvrnemo na pesmu Krećem se u pravcu Ra, videćemo da je šarenilo odraz muke:
Hajdemo u cirkus, ljudi
Šarenilo tuđe muke
Na granicu plavog zmaja
Kultura je prošlost lepa
Svet se može shvatiti kao cirkus u kojem su veselost i šarenilo samo privid – tuđa muka. Drugi stih: „Šarenilo tuđe muke“ odličan je prikaz groteskne prirode sveta. Sve te boje prikrivaju, ali ne i neutrališu crno-belu stvarnost (ili sivu). Ako uzmemo u obzir teoriju da crna i bela nisu boje već prisustvo i odsustvo svetlosti, a boje nastaju prelamanjem svetlosti, možemo reći da je cirkusko šarenilo prelomljena slika stvarnosti u čijoj je osnovi sivilo. Otuda šarenilo samo prikriva bezbojnost, ispod prividnog prisustva života isplivava njegovo odsustvo, šarenilo smisla je odsustvo smisla.
Kultura je lepa prošlost, umetnost je „trula, zamorna i blaga“ (Čini mi se kao da je skrenuo). Opšte stanje – koma:
Privreda je koma
Banke su nam koma
Zakoni su koma
Umetnost je koma
(Bum bum koma)
Čini se da su „trula“, „zamorna“ i „blaga“ prave reči za umetnost koja i ne može biti drugačija kada je izrodila koma – stanje bez svesti. Ništa se sa sigurnošću ne zna, postoji samo verovatnoća, mogućnost koja je skorz šarena (Reforma u vašoj glavi). A šarenilo ne daje prave mogućnosti, već prikriva nemogućnost. Ljudska glupost stvorila je oboženja (Reforma u vašoj glavi), napravljen je izbor – avantura strasti (Čini mi se kao da je skrenuo), uspostavljena je jedina vrednost koju nesklad vodi:
Opijeni vaši snovi
I arsenal prostih reči
Razne rase, razne klase
Namerno vas prave takvim
Vi ste ljudi tako mali
Vama uvek nešto fali.
(Vi ste ljudi)
Ne obraća se pažnja na duhovno, na intelekt, već se ističe ono telesno. Mozak je nepotreban kada imaš telo (Vatrogasci duge gase). S obzirom da su svest i umetnost u komi, nekultura šeta gradom (Alo, alo) koji postaje „metropola – skup kultura“ (Čarobna su osećanja), svemirski globalni krug (Najbolji prijatelj), magnet koji privlači ljude, centar svih sistema i polje raznih mogućnosti koje ne moraju nužno biti prednosti. To je širina koja lako savlada i razloži čoveka:
Kao šolja dobrog čaja
Grad u polju raznih prednosti
To je centar svih sistema
To je magnet, to su radosti
[...]
Ja u stvari ne postojim
To su samo gradski talasi.
(Kako to misliš: mi)
Opisani svet je svet brutalne nežnosti (Uživaj u ludilu nekih malih stvari) prepun senki davnih ideala. Sve su brojniji trgovci prazninom (Mene to ne zanima) i proizvođači zablude (Bebas). Čovek postaje deo projekta „napravljen od ničega“, ispražnjeni subjekt samo je promaja (Ti si samo promaja). Istina je daleko i ljudi znaju samo ono što im se kaže. Svi su optimisti, ali bez odgovornosti (Da li je to čovek ili je mašina). Čini se da je zaista neophodna jedna reforma u glavi.
U nekim pesmama Obojenog programa nalazimo hakslijevske slike vrlog novog sveta. Fabrike genoma i surove reklame siluju mozak – savremeni fašizam. Izmučeni čovek smisao za humor ostavlja po strani (Fabrike genoma). Distancirati se od svega, ne pristati da u sebi pravimo ludilo, ploviti drugačije, način je da se opstane:
Možda treba probati
Unazad se kretati
Postalo je normalno
Da svi nose kacige
(Ljudi znaju samo ono što ime se kaže)
Distanca od ovakvog sveta ne znači bežanje iz njega. Više je nešto poput Lalićeve „strasne mere“, tj. učestvovanja izuzimanjem. Uzalud je ići preko, potpuno izaći iz sveta, jer tamo se naš glas gubi (Filadelfija):
Prostori su vreme stanja
Mog poštenja, simbol pesme
Prikaz lica, grča strasti
Daljine su samo forme
Dužnost koju sebi dajem
Pripadnost u ovom svetu
Razvijene snažne struje
Neiscrpna to je vrednost.
(Čarobna su osećanja)
Iako je sve postalo nevidljivo i prikriveno, ne treba se plašiti, možda je i to zanimljivo (Samo da ti kažem postalo je sve nevidljivo). To što idemo drugom stranom izvan kolotečine nije potvrda da mislimo svojom glavom. Velika je razlika između mišljenja svojom glavom i tvrdoglavosti. Prvo treba misliti svojom glavom da bi se uopšte moglo krenuti drugom stranom. Otuda je i logično pitanje u pesmi Idem glavnom stranom:
Da li mislim svojom glavom
Ako idem drugom stranom?
Odbranu od promaje (pražnjenja subjekta) moguće je naći u umetnosti. Tako u pesmi Krećem se u pravcu Ra nalazimo stihove:
Lepota će spasiti svet
Muzika mi vid sad vraća,
a u pesmi Razgovor gotovo imperativni usklik:
Istinite dajte meni priče
Istine su pesme, istine su pesme.
Treba ići srcem protiv promaje. Tada je i jedna reč dovoljna da sve pokrene:
Veličina mojih reči
Pobeđuje snage vetra
Složenost je nekad draga
Pomaže mi da nas čuva.
(Čarobna su osećanja)
Ova borba je svakako teška, pa zato treba naći polja snage. Još jedan od bitnijih elemenata pesama Obojenog programa pored muzike kojom se prevladava ništavilo i brani od promaje je kretanje. Velika je moć muzike, ali i pokreta. U kretanju reke u prirodi otkriva se jedna nova neobjašnjiva snaga kretanja, snaga života (Štipaljka). Kako stoji u pesmi Ruža lutanja (Ako nisam dobra, šta ćemo onda) – pevanje i plesanje su jedna reč. Samo disanje je pevanje, svaki pokret je pevanje. Pevamo a da toga nismo ni svesni. Tela se pesmom i plesom proslavljaju. Postoji ritam disanja, ritam smene dana i noći, godišnjih doba, muzika lišća u listanju, muzika života koju možemo čuti jedino u tišini. A tišina je hodanje i jedino je u tišini korak lak (Poklanjam ti sebe):
Hodanje je tiho
Utiša me
I ne želim više biti drugačije
Nego utišan
Tada se sve lepo čuje
U jednom momentu čak čujem
Da više ni ne čujem
Ni kontemplacija više ne postoji
Nestane
Nestane mi sveta
To je baš to
Telo koje peva
Telo koje peva
Ali ne buči kao muzika
[...]
I kada se u nekom momentu vratim u realnost
Ja vidim da je to bila muzika koja hoda
Kao muzika lišća u listanju
Hoda se da bi se bio tih
I da bi tiho pevali.
(Ruža lutanja)
Hodati znači nestajati, spajati se sa asfaltom, kućama i sa samim sobom. Utišavanjem sebe ulazimo u sfere koje nismo ni slutili, otkrivamo muziku koju ranije nismo mogli da čujemo, hodamo svemirom, a vaseljena postaje bezvremeni cvet naše duše. To je kosmos u našem srcu – bezvremena i bezmerna širina. Kročiti u nepoznata prostranstva „iz kojih se pojavljuje bog“. Hodanje je pevanje, pevanje je ispovest, peva se hodanjem i hoda se pevanjem:
Ja hodam, ja hodam
Ja sam ispovest koja se peva hodanjem.
(Ruža lutanja (Ako nisam dobra, šta ćemo onda))
Pesme Obojenog programa karakteriše jedna posebna vrsta melodičnosti, ne ona slatkasta melodičnost koja se lepi za uši, već neobična melodioznost i pevljivost. Videli smo na početku da šarenilo ne mora nužno da predstavlja lepotu, ali Obojeni program, donosi nove boje stvarnosti:
Imam dobar plan
Da sumrak svitanja
Ofarbam po staklu
Tvojih prozora
Obojeno jutro
Nešto najlepše
(Želim svaki dan biti radostan)
Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.