Kultura
Knez Miškin savremenog doba
Jurij Bikov, Budala (Durak)
Tako mi Boga, rekao sam im istinu. Svidelo im se to ili ne.
Kakve to veze ima sa mnom?
Rekao sam im istinu;
Znao sam da je to bila istina tada, znam da je istina i sada.[1]
Jurij Bikov je mladi ruski reditelj i glumac, prepoznatljiv po tome što sam piše i scenario i muzički aranžman za sve svoje filmove. Na svetskoj kinematografskoj sceni pojavio se pre pet godina sa filmom Živeti (2010),koji kod kritkike nije prošao zapaženo. Ovaj podatak čudi s obzirom da Bikov, već u svom prvencu, kreira jedinstven svet u kojem se, mimo estetskih, izuzetno cene i neguju i etičke vrednosti. I u drugom filmu, Major (2013), Bikov nastavlja da sledi prokrčenu stazu – ponovo kostur filma čine etički problemi koji kao da proganjaju reditelja. Ko je pravi čovek? Šta je istina i da li je moguća? Da li je pravda ostvariva? Kako biti pošten i dobronameran u modernom svetu? Zašto živeti, ako normalan život nije moguć? Kako se izboriti sa korumpiranom vlašću i njenim grabežljivim činovnicima? – samo su neka od pitanja na koja Bikov želi da da odgovor i u svom trećem, ujedno i najnovijem, filmu, socijalnoj drami Budala (2014).
Radnja svih filmova teče linearno i smeštena je u savremenu Rusiju. Bikova ne zanima ni carska, ni komunistička Rusija, već važnost pridaje samo aktuelnom socijalnom trenutku. Zato njegova filmska ostvarenja imaju izuzetno jak i prodoran uticaj na gledaoca, koji često ne može, a ponekad i ne želi da pogleda realnosti u oči. Takav je slučaj i sa filmom Budala, čiju srž čini jedna noć Dime (Artjom Bistrov),[2] vodoinstalatera i studenta arhitekture, koji, odmenjujući svog pijanog kolegu, otkriva da stambenoj zgradi preti urušenje i odlučuje da učini sve što je u njegovoj moći kako bi spasao živote stanara. U borbi sa gradskim glavešinama Dima postaje sizifovski junak.
Ulaskom Dime na gradonačelnicinu raspusnu rođendansku zabavu reditelj pravi upečatljiv kontrast između viših i nižih slojeva društva. Kod Bikova srednja klasa ne postoji, što najviše i odgovara trenutnom svetskom društvenom poretku[3] – ili ste basnoslovno bogati, ili ste mizerno siromašni. Grotesknom karnevalskom atmosferom reditelj verodostojno ilustruje ljude koji su se izobličili pod uticajem moći. Dima među njima najviše podseća, što i sam naslov filma blago insinuira, na kneza Miškina iz Dostojevskovog romana Idiot. Naivan i dobronameran, on sa svojom konstatacijom dolazi kod ljudi koji sve gledaju kroz cifre i profit. Njih ne zanima da li će osamsto ljudi poginuti, ili neće. Mnogi od njih čak smatraju da takav ljudski soj treba istrebiti ne videći da su ga oni svojom krađom i pohlepom učinili takvim.
Sivu i tamnu atmosferu autor pojačava smeštanjem skoro čitave radnje filma u noć, čime se ističe inverzivna egzistencija modernog čoveka, a slika stambene zgrade koja se ruši upečatljiva je metafora trulog društva, koje se, nagrizeno korupcijom, urušava od temelja. Samo je jedan mali deo filma vremenski smešten u period jutra, ali, kontrastno uobičajenom simboličkom obrascu − jutro u Bikovljevom filmu glavnom junaku ne donosi svetlost novog dana, nego mu otkriva tamu ljudskog duha. Takođe, nijednom se ne spominje ime grada u kom se radnja dešava, te se takvim postupkom, čestim kod pisaca poput Gogolja i Kafke, insistira da to može biti bilo koji grad, čime film dobija na univerzalnosti.
Ali, Miškin 21. veka, uprkos svemu, veruje u ljudsku saosećajnost i dobrotu. Za njega jedino prihvatljivo rešenje, jedino čovečno rešenje, jeste da se svi ti nesretni ljudi spasu – za to je spreman i da se žrtvuje. Takođe, Dima poseduje i jedno ljudsko osećanje, koje Bikov stavlja u prvi plan u svakom svom filmu – osećanje savesti, koje srebroljubivi gradski moćnici, ali i izvarani i izmanipulisani obični ljudi, kojima su usta puna zemlje, a dostojanstvena egzistencija onemogućena, smatraju moralnim hendikepom. Zbog toga će se moderni Miškin provesti slično Bunjuelovoj Viridijani – želja da se drugom čoveku pomogne dovešće ga do egzistencijalne ugroženosti upravo od strane tih istih ljudi.
[1] Citat se nalazi na početku nemog filma Eriha fon Štrohajma Pohlepa, a reditelj je preuzeo ovaj citat iz knjige MekTig Frenka Norisa, prema čijem književnom delu je i nastao čuveni Štrohajmov film.
[2] Lik Dime (student arhitekture - vodoinstalater) možemo uporediti sa likom Zorana Cvijanovića (dipl. istoričar umetnosti - tramvajdžija) iz domaćeg filma Oktobarfest Dragana Kresoje. Izokrenuta lestvica vrednosti najbolje svedoči o aktuelnom stanju društva.
[3] O tome vidi: film Majkla Mura Kapitalizam: Ljubavna priča.
Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.