Blog
Uzgajanje čovjeka
Marko Tošović, Višegrad-Novi Sad
Sve su životinje jednake ali neke životinje su jednakije od drugih. Džordž Orvel
Za njega Jevreji i Sloveni nisu bili podljudi. Za njega je niža rasa bila čitava ljudska vrsta. Borislav Pekić
Zaista, ne bi bilo uopšte bezazleno ako bi čovek čoveka uzgajao u smeru bezazlenosti. Peter Sloterdajk
Između Pekićevog Besnila, Orvelove Životinjske farme i Sloterdajkovih Pravila za ljudski vrt mogu se naslutiti vibracije jednog neobičnog intertekstualnog dijaloga. Iako u tom dijalogu učestvuju Švabo, Englez i Srbin, nije riječ o vicu, no vic je u tome što Besnilo vjerovatno nije najbolji Pekićev roman, ali je i kao takav dovoljno dobar da bez kompleksa stoji rame uz rame sa samim vrhom savremene njemačke filozofije i klasikom engleske književnosti. Možda i da ih nadmudri? Ne. Pustimo ključnim tačkama pomenutog dijaloga da se pokušaju same otkriti kroz tekst koji svojom kilažom u pogledu slovnih znakova to ne obećava.
Čitaocima Pekićevog romana dobro je poznata misija Frederika Libermana koji putem genetskog inženjeringa pokušava da stvori višu rasu: tzv. natčovjeka, koji bi u biološkom smislu bio superioran u odnosu na bag prirode – na čovjeka. Da je umjesto Pekića kojim slučajem pisac Besnila bio Orvel, s vrha kontrolnog tornja aerodroma „Hitrou” sasvim sigurno ne bi odzvanjali zvukovi borbe između natčovjeka i nadžene već groktanje svinja. Peter Sloterdajk bi za obe literarne izvedbe imao jednaku zamjerku: njemu bi smetalo to što je simbolika vrta vezana (samo) za vrh tornja, pa bi je spustio na sam aerodrom. Toranj bi mu metaforično poslužio tek da označi natpoziciju sa koje se izmišljaju pravila za ove ispod – u vrtu.
Ukoliko se problem koji Pekićev roman tematizuje (problem stvaranja više rase – nadljudi) osmotri van konteksta medicine, mikrobiologije i genetike, onda se pitanje mogućnosti stvaranja i opstanka više rase iz polja prirodnih nauka premješta u polje jedne posebne politike – „uspješne i neprikosnovene politike uzgoja”. Odgovor takve politike na pitanje šta uslovljava postojanje više rase glasi prilično jednostavno: uslovljava ga postojanje niže. Drugim riječima, ukoliko je putem genetskog inženjeringa nemoguće unaprijediti čovjeka i tako stvoriti biološki višu rasu, možda je pomoću drugačije tehnologije moguće stvoriti nižu. Takav proces stvaranja više rase ima negativnu formulu: superiornost se ne postiže (samo) unapređivanjem sebe, već unazađivanjem/inficiranjem drugog. U procesu takvog unazađivanja drugi postaju podljudi nalik domaćim životinjama, dok prvi (p)ostaju (nad)„ljudi” koji ih uzgajaju. Kada se opozicija visoko–nisko jednom postigne, kada se, dakle, niža rasa konačno stvori, njenu niskost je potrebno konstantno održavati dovoljno niskom, jer bez postojanja takve niskosti visina koja je kontroliše i nije visina. Olakšavajuća okolnost za uzgajivača je ta što niža vrsta često samu sebe održava u svojoj niskosti: Da se izrazim u duhu Besnila – nesvjesna fenomena kojim je inficirana i koji je čini malom, ona dozvoljava da se njena infekcija zagnoji, da poprimi oblik epidemije i tako zarazi sve oko sebe, istovremeno ga unižavajući.
Citat koji slijedi pomenuti Sloterdajkov tekst toliko eksplicitno dovodi u vezu sa Životinjskom farmom da će ona i čitaocu koji Orvelovo djelo poznaje makar u prepričanom obliku biti dovoljno jasna: „Ako bi se, uprkos Hajdegerovim opomenama, još jednom progovorilo antropološki, ljudi istorijskih vremena mogli bi da se definišu kao životinje od kojih neke umeju da pišu i čitaju, a druge ne. Odavde je samo još jedan korak, doduše zahtevan, do teze da su ljudi životinje koje uzgajaju sebi ravne, dok su druge uzgajane – što je misao koja je, od vremena Platonovih refleksija o vaspitanju i državi, deo pastoralnog folklora Evropejaca. Nešto od toga odjekuje i u citiranim Ničeovim rečenicama, u kojima on kaže kako od ljudi u malenim kućama malo njih ima volju, a većina je samo predmet nečijeg htenja. Biti samo predmet htenja znači egzistirati samo kao puki objekt, a ne kao subjekt izbora” (198). Ako je prirodno da jedna životinja gaji drugu (da bi je, recimo, pojela ili pomuzla), onda je sasvim uredu i da čovjek iz koristi uzgaja čovjeka. Svi ljudi su, dakle, jednaki, samo su neki malo jednakiji.
Povezivanjem pojmova uzgoja i dresure Sloterdajk raskrinkava diskurs u okviru kojeg se, prema njegovom čitanju Ničea, jasno vidi razlika između onih koji su „odgajani da budu veliki, i onih koji se uzgajaju da bi bili mali”. Tezu o čovjeku kao uzgajivaču čovjeka, onu misao iz Ničeovog Zaratustre koja kaže da je „čovjek postao najbolja čovjekova domaća životinja”, on vidi kao razaranje humanističkog horizonta i problem kojim se filozofija bavi od Platona, preko Ničea, do danas. Alternativu današnjim antihumanističkim uzgajivačima predstavlja „nathumanista”, čiji bi zadatak bio da, zarad dobrobiti zajednice, odgoji elitu. Djeluje, međutim, da se gubljenjem takve elite i takvih gospodara harmonija vrta pretvorila u agoniju farme. Zato osobinu pitomosti, neodvojivu od (metafore) domaćih životinja, u ovom kontekstu ne treba shvatiti pozitivno. Nije to pitomost u smislu otmenosti, plemenitosti i uzvišenosti duha koju kod ljudi mogu da razviju i odnjeguju književnost i filozofija. Pitomost na koju se ovdje misli je pitomost onih koji, nesvjesni šta ih čeka, bezbrižno idu na klanje.
Uzgajanje čovjeka nije, dakle, posljedica ljubavi već volje za moć, a postojanje te moći zavisi isključivo od postojanja onih na kojima se ona primjenjuje: od uzgajanih. Međutim, da bi se uzgoj odvijao neometano, potrebno je napraviti kvalitetne torove koji svojim komforom i udobnošću simuliraju privid slobode i bezbjednosti. Ograde tih torova morale bi da budu dovoljno visoke kako bi prikrile činjenicu da i van tora postoji život: život na prostranim, zelenim pašnjacima, gdje se živi ljepše, kvalitetnije i slobodnije, život iz kojeg su oni izolovani; Alternativa njihovoj ograđenosti. U korita namijenjena za duševnu hranu stanovnika torova/vrtova neophodno je stalno dolivati infektivni koncentrat koji naduvava njihovu niskost, istovremeno ih čineći dovoljno malim da se u duhovnom toru osjećaju komotno, ali i hibridnim idiotima čija je bezazlenost primarna sirovina njihovih uzgajivača.
Jedan drugi citat odaje utisak da je Sloterdajk čitao Pekića. Možda i jeste ali mu je, kao Njemcu, bilo neprijatno da to prizna: „Da li će razvoj na dugi rok dovesti i do genetske reforme osobina ljudskog roda – da li će antropotehnologija budućnosti dospeti i do eksplicitnog planiranja ljudskih svojstava, da li će čovečanstvo moći da fatalnost rođenja preobrati u rađanje prema izboru i prenatalnu selekciju – to su pitanja u kojima, doduše mutno i sablasno, pred nama počinje da se raskrčuje evolucioni horizont” (199). Na kraju svega ostaju pitanja: na osnovu čega se biraju oni koji vrše selekciju i oni na kojima će selekcija biti vršena? Koji je to trenutak u kojem čovjek dobija ideju da čovjeka uzgaja, a čovjek pristaje da bude uzgajan, umjesto da se sam oplemenjuje? Koliko je, na kraju, u globalnom poretku uzgajivača i uzgojenih, nadljudi i podljudi, više i niže rase, moguće ostati čovjek?
Autor je master profesor srpske književnosti i jezika iz Višegrada-Novog Sada
Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.