Pretraga
Pronađite nas na
 

Пошаљи пријатељу

Естетика

Фузија светова на касноантичком текстилу

Designing Identity: The Power of Textiles in Late Antiquity

Управо завршена изложба под називом "Креирање идентитета: моћ текстила у касној антици" у Институту за проучавање древног света (ISAW) на Менхетну, донела је преглед текстила, стварајући слике  свакодневног живота и веровања античког медитеранског света, уз представљање естетике живих боја, финих материјала и техничке виртуозности.

Откривени текстил крајем XIX века у египатским гробницама из римског доба археолози су сматрали неодољивим. Због повољне климе ови крхки предмети који су се одупирали пропадању прилично су очувани, мада често у фрагментима.

Текстил касне антике документује трансформацију културне традиције и друштвених вредности на личном нивоу, кроз облачење и уређење дома. Драматичан културни преокрет у римском друштву настаје ширењем хришћанства које је наткривало паганизам. Мотиви и материјал текстила III - VII века који су изложени одражавају богатство и друштвени статус елите.  

Хаљина се користила за дефинисање и потврђивање места у друштву. Одећа, завесе и таписерије, део су нада и жеља које су пројектоване кроз мотиве, дезен и материјале чинећи видљивим друштвени идентитет, културу, праксу верских обреда и унутрашњу замисао себе. Варијације на дизајну представљају и наду на просперитет и заштиту, јер са надирањем хришћанства и даље се верује у магију са симболима и обрасцима заштите од урока, урокљивих очију и др. опасности  (преплети цветних, биљних и геометријских орнамената, преклапање обрасца у L облику и круг, соломонов чвор за одбијање демона, прекривање процветалом лозом као тотем за просперитет, или весели детаљ две минијатурне фигуре које пију из винских чаша скривене на раменима тунике). Могу се поред крста видети и менаде које плешу, што нам јасно говори да и код људи у оквиру хришћанства нису напуштани митолошки корени.

Платно је служило и као покров. Већина текстила која је ношена у току живота, очувана је и за пут за онај свет. Преовладавали су дионизијски мотиви, широко распрострањени. За живот и смрт. И живот после смрти. Таписерије са представом Диониса висиле су по зидовима кућа у просторијама за раскошне ручкове и забаве, а слике баханалија на туникама за гозбу и весеље трансформишу се у симболизам доброг расположења за туговање и путовање бога вина у подземни свет.

Изложбом је мало познати корпус представљен широј публици.

 

Via Institute For The Study of Ancient World, Hyperallergic, The New York Times 

 

Припремила Милена Стефановић

Ostavite komentar

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.

Ostali komentari