Pretraga
Pronađite nas na
 

Pošalji prijatelju

Kultura

Poslednji pozdrav za Džejmsa Gandolfinija

Autor: Marko Tanasković

Mihael Roskam, The Drop

31436
The Drop The Drop

Svaki put kada se pojavi film sa poslednjom, oproštajnom ulogom nekog dragog, nedavno preminulog glumca, po pravilu nas obuzimaju ambivalentna i pomešana osećanja. Postoje, sa jedne strane, radost i zadovoljstvo zbog prilike da još jednom uživamo u neponovljivom talentu i pojavi našeg ljubimca, ali i s druge, nemala doza sete zbog svesti da su tih sat i po ili dva filmske radnje samo uvod u neizbežan i konačan rastanak koji sledi sa odjavnom špicom. Takav je nedavno bio slučaj sa zanimljivim hladnoratovskim špijunskim trilerom A most wanted man, u kome je poslednju ulogu odigrao pokojni Oskarovac Filip Sejmur Hofman, a takav je, možda još i više, slučaj sa krimi dramom The Drop, jer se u njoj od publike oprašta veliki Džejms Gandolfini. Ovaj korpulentni glumac markantne pojave i vrlo rafiniranog izražajnog aparata preminuo je iznenada od srčanog udara tokom posete filmskom festivalu u Rimu pre godinu i po dana, a njegova prerana smrt šokirala je Holivud i rastužila obožavaoce širom sveta. Gandolfini je svakako bio jedan od globalno najvoljenijih američkih glumaca , iako nikada nije osvojio Oskara i nije po glumačkim dometima bio ravan gorepomenutom Hofmanu, pre svega zahvaljujući legendarnoj ulozi mafijaškog šefa Tonija Soprana u kultnoj televizijskoj seriji Sopranovi, koja je po mnogim izborima i anketama proglašavana za najbolju dramsku seriju svih vremena. Pored maestralnog rada na televiziji, Gandolfini je ostvario i zapaženu karijeru na velikom platnu, igrajući uglavnom grubijane mekog srca u filmovima poput Istinske romanse, Meksikanca i Čoveka koji nije bio tamo, gde je dolazila do izražaja njegova jedinstvena kombinacija preteće pojave i retke inteligencije, šarma i skrivene ranjivosti.

U The Drop-u Gandolfini igra rođaka Marva, gazdu popularnog bruklinskog bara čiji su pravi vlasnici čečenski kriminalci i koji služi kao jedan od punktova za isporuku i preuzimanje prljavog novca koji svakodnevno kruži gradom. Sam Marv isto iza sebe ima kriminalnu prošlost i slavne dane kada je bio strah i trepet u kraju, ali su ga poslovne greške i loši potezi doveli u ponižavajuću situaciju da radi za tuđe gazde u baru koji i dalje nosi njegovo ime. U baru pored njega radi i njegov rođak Bob (Tom Hardi), tih, povučen i religiozan momak iz kraja, koji Marvu pomaže u vođenju šanka, ali i u svim nezakonitim delatnostima koje se odvijaju iza paravana ugostiteljskog objekta. Nakon jedne oružane pljačke, Marvova i Bobova svakodnevna rutina biće uzdrmana, a stvari se dodatno komplikuju kada u priču uđu jedna prestrašena devojka, jedno napušteno i prebijeno kuče i njegov bivši, manijakalni vlasnik, što će dovesti do neizbežnih sukoba i razotkrivanja mračnih tajni iz prošlosti lokalne zajednice.

31434
. .

The Drop je inače snimljen po literarnom predlošku i scenariju Denisa Lihejna, autora po čijim su bestseler knjigama nastali mračni i atmosferični filmovi poput Istvudove Mistična reka i Skorsezeovog Zatvorenog ostrvo, dok je u rediteljsku stolicu uskočio Belgijanac Mihael Roskam, koji je skrenuo pažnju na sebe filmom Bikova glava (2011), nominovanim za Oskara za najbolji strani film, a ovo mu je prvi veliki posao preko bare. U skadu sa svojim korenima, Roskam unosi svež, evropski senzibilitet u tretman američkog kriminalnog miljea, pomalo na tragu američkih urbanih krimića iz sedamdesetih, a pomalo i po uzoru na Vozača (2011) danskog režisera Nikolasa Vindinga Refna, iako je daleko uzdržaniji i manje estetizovan po pitanju prikazivanja i fetišizacije fimskog nasilja. Takođe, The Drop se na određenom nivou može čitati i kao razglednica iz američkog i pre svega njujorškog podzemlja, u kome sveži došljaci poput Čečena, Ukrajinaca, Rusa i Šiptara potiskuju i preuzimaju nezakonite poslove od tradicionalnih i etabliranih italijanskih i irskih mafijaških grupa i porodica, baš kao što filmski reditelji iz Evrope poput Roskama ili Refna preuzimaju unosne angažmane od svojih umornih i potrošenih američkih kolega. To ovaj film čini višestruko zanimljivim, jer, uz solidnu krimi priču, autentičnu mačo atmosferu i vrhunska glumačka ostvarenja, nudi i pronicljiv komentar na temu američkog melting pot kapitalizma u kome divlji i surovi uvek oteraju one pitome (ili barem malo manje divlje) da bi, bez previše talasanja i uz prihvatanje američkih vrednosti, zauzeli svoje mesto u piramidi moći i nastavili da obrću prljavi kapital. Ipak, sve i da vas takva pozadinska dimenzija i sociološko tumačenje uopšte ne zanimaju, nemojte nikako propustiti priliku da pogledate The Drop i provedete barem još sat i po vremena filmskog druženja sa velikim šmekerom i glumčinom Džejmsom Gandolfinijem.

Ostavite komentar

Zaključano : Otključajte povlačenjem udesno...

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.