Матрикс
Hello Ello, друштвена друштвена мрежа
Саша Арсић, Before After
Ello је стигао. Друштвена мрежа са “ставом”, можда једина која има свој манифест. Чини се да његова појава и пратећи хајп, који током последњих неколико недеља пролази кроз свакодневну сулуду експанзију, још једном подцртавају да добра изненађења понекад долазе са најмање очекиваних места. И још пар ствари – да су велике, или мале-велике идеје увек бескрајно једноставне и свима логичне, али да су они ретки који се заиста упусте у њихову реализацију кључни у читавом процесу; као и да у данашње време и најмањи експеримент, уколико је паметно и промишљено постављен и пласиран, у муњевитом року може постати најтраженији производ или услуга намењена најширој циљној групи коју можемо назвати – сви.
Ello је само наизглед један експеримент, јер су његови творци превише самосвесни да би енергију и време уложено у развој и обликовање система једне читаве друштвене мреже утрошили само да би пројекат као референцу ставили у портфолио. А најмање очекивано место – градић Болдер у америчкој држави Колорадо – можда је сасвим логичан извор оваквог концепта, с обзиром да се ради о универзитетском градићу са традицијом холистичког образовања, друштвеног активизма и повезивања људи у занимљиве микро-заједнице још од средине прошлог века. То је уједно и град у коме је базиран један од најузбудљивјих, а до скора релативно неафирмисан амерички студио за графички дизајн Berger & Föhr. Са појавом Ello-а, ствари ће се заувек променити за Тода Бергера и Лусиjена Фора, а пројекат који су развили заједно са само неколико пријатеља као лични пројекат “приватне друштвене мреже”, изашао је на црту дежурној, глобалној критичаркој јавности и никада моћнијој конкуренцији.
Могуће је да се и даље питате о чему се заправо ради. Довољна је једна реченица са три премисе. Ello је друштвена мрежа без огласа, друштвена мрежа која не продаје ваше личне податке компанијама за истраживање тржишта, и друштвена мрежа која жели да се врати “извору” – омогућити људима да буду у вези и да размењују садржаје уз поштовање њихове приватности и интегритета. А горе-поменути манифест можете прочитати овде. Слоган и обећање Simple, beautiful & add free свакако нису и неће бити изневерени.
Чињеница да су Ello развила два графичка дизајнера – и то два изузетно интелигентна и, пре свега, талентована графичка дизајнера – доста говори само по себи, али у питању је мач са две оштрице. Са једне стране, коначно имамо један bottom-up производ односно сервис који настаје у кључу “for the people, by the people”, са идејом да се оно за чиме већина има потребу али нико није довољно храбар или вољан да се тиме позабави – спроведе у дело. По обичају, након прве фасцинације – у овом случају одличним, духовитим и чистим дизајном корисничког интерфејса као и одлично постављеном и никад јаснијом “политиком куће” – долазе на ред дежурни критичари који, понекад и са пуним правом, доводе у питање функционалност и лакоћу употребе ове платформе, аспекте који у великој мери могу одредити дужину њеног опстанка. Ипак, није креирана друштвену мрежу која је само “лепа на око”, већ су неке ствари заиста назване правим именима – од самог имена сервиса које је, из перспективе брендирања, одлично одабрано, до једноставне функционалне поделе између friends и noise (садржаји које не креирају ваши (Ello) пријатељи) или назива WTF за секцију која обично носи наслов “about”.
У дизајнерском пореклу ове платформе крије се и одговор на питање зашто Елло изгледа како изгледа и шта чини његов једноставни feel, али рађа се и ново – да ли је то довољно да заиста не остане само још један пројекат у портфолију извесног дизајн студија? Чини се да је за то већ касно. Хиљаде људи чека на свој позив или креирање свог налога, а пред тимом који развија Ello су сасвим нови изазови, оправдане и неоправдане критике. Замишљен не тако давно, као показна вежба на локалној екипи из Колорада и њиховим пријатељима који су позивани директним е-маиловима из адресара дизајн студија B&F, Ello је већ сада глобални хајп која се незаустављиво шири, а позиви за приступање бета верзији продавани су на аукцијским сајтовима за $15 – $150.
Ello VS Facebook
Не заборавимо и оно неизбежно. Постављање (не)једначине Ello vs Facebook. У јако кратком року, Ello је успео да покупи и снажне референце налик оној која га представља као Facebook killer. Вероватно је нереално очекивати да производ који је пласирала група од седам ентузијаста и креативаца може парирати једној од привидно највреднијих и најмоћнијих (интернет) компанија, а питање шта је потребно да се догоди да би корисници почели да масовно напуштају Facebook и окончају свој дугогодишњи love/hate однос са сајтом свих сајтова остаје тема за далеко озбиљније и детаљније анализе. Уколико идеолошки аспект – рећи не рекламама и корпоративној експлоатацији, као и паковању приватних живота као производа – надјача потребу за напредним функцијама и интерфејсима на које су корисници Facebook-a већ навики, Ello може постати моћно средство за ширење позитивне свести да је другачији начин могућ. А све то кроз формат који данас на најефектнији и најбржи начин поруку шаље максималном броју прималаца.
Било да само остане ниша у сазвежђу друштвених мрежа, профила и апликација, својеврсна organic друштвена мрежа за мали број оних којима је стало, или да оствари реалан глобални успех и утицај, Ello је преко-потребно освежење на претрпаном интернет небу. Уједно је и подсетник да нисмо скроз препуштени владарима интернета, и да од нас зависи да ли ћемо комуникацијске и друге технолошке алате користити на начине који су прилагођени нама као корисницима, или компанијама које увек заузврат очекују да, на овај или онај начин, постану власници наших живота. Сачекаћемо да прође хајп да би дошли до јаснијих одговора. Како бива “у данашње време”, нећемо предуго чекати. У међувремену – Say Ello!
Извор: Before After
Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.