Pretraga
Pronađite nas na
 

Pošalji prijatelju

Matriks

Igre za sluge pokorne

Slobodan Vladušić

Nedavno sam pronašao tekst u kome se autor pita da li nas on line igre pretvaraju u psihopate [ljude lišene moralnih obzira i empatije]. Srećom, tekst se pojavio na sajtu www.wired.com i govorio je o multiplayer open world video igri DayZ. Da se nekim slučajem tekst pojavio na nekom srpskom sajtu, odmah bi se našlo nekoliko dežurnih autošovinista da nas proglase konzervativno-moralističkim ksenofobima koji se užasavaju bilo kakvog stranog uticaja. Srećom časopis Wired jeste, je li, daleko od ,,konzervativizma” i ,,ksenofobije”, što je dovoljno da pomenute lutkice na navijanje zaćute, dok mi ostali ispitujemo stvar.

Po čemu je, dakle, DayZ psihopatološki potentna? Po tome što u ovoj survival horor igri smrt niji tek mala pauza koja vas vraća u vreme neposredno pre vaše likvidacije, već čin koji vas ostavlja bez svega što ste zaradili od početka igre. Smrt je malo manje virtuelna, a igrač je malo manje bog, dakle, život je malo više na ceni. Kreatori ove igre želeli su tako da stvore utisak istinske horor borbe za opstanak u kojoj moralne norme ne spadaju u spisak poželjnih osobina: recimo, kada vam se drugi igrač pojavi na nišanu snajpera korisno je likvidirati ga odmah, da on to ne bi učinio sa vama. Pored toga, u igri su svesno ograničene su mogućnosti saradnje učesnika, jer usamljeni igrač još intenzivnije doživljava borbu za (svoj lični) opstanak. Sve to je u tekstu na sajtu Wired-a upotpunjeno snimkom scene iz DayZ-a koja je postavljena na Youtube, a naslovljena čarobno: The DayZ guide to be a prick, što bi se uz neophodno konvertovanje polnog organa prilikom (mog svesno rogobatnog) prevoda na srpski, moglo reći i ovako: DayZ vodič za postajanje pizdom. Lično, nisam se zaustavio kod ovog članka iz Wired-a usled psihopatološke pretnje, pa čak ni zato da bih prokomentarisao geopolitičku postavku ove video igre (o kojoj Wired ćuti) to jest, da se ona događa u jednoj izmišljenoj post-sovjetskoj državi u kojoj je misteriozan virus ljude pretvorio u zombije (što znači da ih možete ubijati sa još manje moralnih dilema). Zaustavio sam se zato što me video igre sve više podsećaju na narodnu književnost koja je imala manje zabavnu, a više vaspitnu funkciju: da obrazuje umove članova kolektiva. Pa za koga onda radi Day Z? Odgovor na to pitanje daje nam jedno kratko uputstvo iz antičke filozofije na temu kako održati tiraniju u jednoj zemlji. Evo šta treba da uradi tiranin da mu uživanje u vlasti ne bi bilo ometano: ,,treba zabraniti zajedničke obede i udruženja...treba sprečiti sve što ljudima može da ulije dve stvari: samosvest i poverenje...i u uopšte treba učiniti da jedni druge što manje poznaju.” Tačnije treba da sve ostale dovede u stanje DaYz: da su oni spolja zombiji, a oni unutra konkurenti za opstanak kojima se ne sme verovati. Što se mene tiče: više volim offline S.T.A.L.K.E.R-a.  

Izvor: Nedeljnik

 

Tagovi

Ostavite komentar

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.

Ostali komentari