Memento
Tajna kule nad vodama
Hans Kristijan Andersen u Beogradu
Sedeo je za onižim stolom od grubo tesanog drveta, u hladu platana, i nešto „bilježio u teftere”. Stranac, severnjak, dugajlija, „što se odnosi i na nos”, bio je na proputovanju od Carigrada ka Pešti, rekom. Napuštajući pobunjeno poluostrvo koje se još komeša i vri i stupajući na tlo Austro-Ugarske, zadržan je u zemunskom Kontumcu. Tu, na razmeđu carstava, u zemunskom karantinu, tamo gde je danas veliki Gradski park, po proceduri je određen broj dana zadržavan svaki putnik da bi se proverilo „ne donosili li sobom kakvu zarazu i pošast”. Niti je ovaj namernik tada bio ono po čemu ga danas znamo, niti je to od ljudi koji su ga onda okruživali iko mogao znati. Ali ostalo je i nadživelo ga, nadživeće i nas, ono što je tada „bilježio u teftere”.
Hans Kristijan Andersen, slavni danski pisac bajki, zadržao se u Zemunu deset dana. Prethodno je proplovio i proputovao kroz niz srpskih gradova. Zapise je objavio u knjizi Pesnikov bazar, prvi put objavljenoj znatno kasnije, 1842. godine. „Srbin voli svoje drveće kao što Švajcarac voli svoje planine i kao što Danac voli more”, piše. „Narodni prvaci sastaju se jednom godišnje sa knezom Milošem pod lisnatim zastorima; drveće širi svoje grane nad sudnicom. Mlada i mladoženja igraju pod drvetom. Kao džin, drvo stoji na bojnom polju i bori se protiv neprijatelja Srba, zeleni lisnati zastor grana pruža se iznad dece koja trčkaraju. Ova šumovita zemlja je zelena grana života na već gotovo istrulelom osmanlijskom stablu i drži se još samo tankim žilicama za njega. Grane su pustile novo korenje i ako im bude dozvoljeno da se razvijaju rašće smelo kao jedan od prvih kraljevskih cvetova Evrope.”
Razume se, nema lokalnih svedočenja o boravku Hansa Kristijana Andersena u našim krajevima, ali se na osnovu njegovih zapisa može zaključiti da je dosta razgovarao sa ljudima, čitao, zapisivao pesme, izlazio u kraće šetnje oko gradova. Zna, i spominje u svojoj knjizi, da je u današnjoj Dobračinoj ulici 1815. na kolac nabijeno 630 Srba. Zna gde je i kako usmrćen Riga od Fere. Zna cenu ribe na beogradskom bazaru. Ušće je osmatrao sa obe tvrđave, i beogradske i gardoške. „Tamo gde se Sava uliva u Dunav, uzdiže se oronula Kula Nebojša. Kroz otvor na toj tvrđavi tela poginulih boraca bacaju se u vodu Dunava”, opisuje Andersen.
Znao je Andersen i za Karađorđa. O njemu su mu i pevali i pričali, i šaputali i kliktali: „Prvi oslobodilac Srbije, Crni Đorđe, bežao je kroz ovu mračnu hrastovu šumu kraj reke Save; ova šuma i ova reka poprište su jedne od onih tragičnih bitaka koje žive i koje će živeti u narodnim pesmama. Crni Đorđe je bežao sa svojim starim ocem, ovčarom Petronijem; bili su gotovo na domaku reke Save i austrijske granice, kada oca obuze tuga što napušta zemlju pradedova. Molio je sina da se predaju i da zajedno umru na rodnoj grudi, a Đorđe se, kažu, kolebao između sinovske poslušnosti i ljubavi prema slobodi...”
Zvezdano kolo ljudi
„Bio je taj genijalni Danac savremenik Puškina i Ljermontova, Šelija i Kitsa, Getea i Hajnea, Šatobrijana i našeg Njegoša. Koje kolo, zvezdano kolo ljudi!” Tako je o Andersenu pisala Isidora Sekulić. Ove godine širom planete obeležava se 200. godišnjica rođenja i 130. godišnjica smrti znamenitog bajkopisca. Evo kako je on sam, u jednom od svojih autobiografskih spisa, opisao sopstveno stupanje u život: „Godine 1805. u danskom gradiću Odenseu živeli su siromašni obućar i još siromašnija pralja. Obućar je, od drvenih greda na kojima je prethodno počivalo mrtvo telo grofa Trampoma, napravio bračni krevet. Na to je podsećala crna traka na krevetu, ali umesto mrtvog grofa okruženog crninom i svećnjacima, ovde je drugog aprila 1805. ležalo tek rođeno detence. Bio sam to ja: Hans Kristijan Andersen.”
Mnoge od njegovih bajki sadrže jasne autobiografske elemente. Čuvena „Devojčica sa šibicama”, tvrdi se, opis je teškog detinjstva njegove majke. Neki misle da je „Ružno pače” priča o samom Hansu Kristijanu. „Često mislim kako bi bilo dobro da sam lep, ili bogat i lep, i da imam unosan posao. Tako bih mogao da se oženim i da mirno radim. Kako bi to bio prijatan život. No kako sam ružan, i kako ću uvek ostati siromašan, nijedna se neće udati za mene, jer devojke baš traže suprotno od toga i ja smatram da su one u pravu”, govorio je jednom prijatelju „dugački Andersen”, „samotnjak”, „po prirodi hipohondar”.
Oni koji banalnom frojdizacijom pokušavaju da objasne njegovu nenadmašnu umetnost ne umeju da čitaju i razumeju bajke. A ni Frojda, po svoj prilici, nisu dobro pročitali. Uzgred, previđaju i neke druge crte njegovog karaktera, svakako bitnije. Taj sirotan uspeo je, u veoma teškim okolnostima, da stekne univerzitetsko obrazovanje i dospe u sve enciklopedije i bolje čitanke sveta. U dvadeset devet dugih putovanja, kažu, upoznao je celu Evropu. Sam u svojim predivnim putopisima opisuje druženja sa Balzakom, Aleksandrom Dimom ocem, Viktorom Igoom, Lamartinom, Alfredom de Vinijem u Parizu, ili sa Čarlsom Dikensom u Londonu. Italijom je bio trajno fasciniran, o čemu svedoče i njegovi veoma dobri crteži, koji su bili cenjeni u Evropi. Knjiga Evropa viđena za osam dana, svojevrsna preteča Vernovog Puta oko sveta za osamdeset dana, kao i spominjani Pesnikov bazar, vrhunsko su putopisno štivo. Zar je onda važno što se Andersen, kako tvrde, „plašio ulice” i „podozrevao da je svaki prolaznik lupež, razbojnik, ubojica”?
Bajke i bogotražiteljstvo
Hans Kristijan Andersen je, pored svega ostalog, ezoterijski pisac. Nesumnjivo, veoma dobro je poznavao mitologiju, kao i simbologiju narodnih legendi koje je utkao u svoje delo. O nekim delikatnim temama pisao je, iako posredno, s pouzdanjem iniciranog i s lakoćom majstora. Njegove bajke, kao i sve prave bajke, u svojim dubljim slojevima su bogotražiteljski tajnopis i priča o duši. Pri tom, tvrde biografi, on nije bio religiozan na formalan i puritanistički način. Između Boga i ličnosti čoveka, njegove duše, ne mora stajati nikakva organizacija, aparat sa svojim cenovnicima i „monopolima na blagodat”. „Bog je taj koji odlučuje o sudbini svakog čoveka, on ga vodi kroz život”, veli Andersen. A u svojoj valjda najčuvenijoj bajci kaže: „Ona uze devojčicu u naručje i ponese je visoko, u veliku radost i prijatnu toplinu. Sada je devojčica bila na nebu i više nije bilo ni hladnoće, ni gladi, ni straha... Ona se približila Bogu.”
„Devojčica sa šibicama”, „Ružno pače”, „Palčica”, „Snežna kraljica”, „Svinjar”, „Slavuj”, „Crvene cipelice”, „Pastirica” i druge Andersenove bajke, koje su obeležile tolika detinjstva i evropsku kulturu, sabrane su u desetak knjiga i prevedene na blizu sto jezika. Pisao je i romane, drame, pesme, čak i „nekoliko autobiografija”.
Mnogi su znameniti ljudi, u raznim svojstvima, prošli kroz beogradsku „kapiju Istoka” ili (kako su ga Turci zvali) „vrata ratova”. I ostavili, rasute po basnoslovnoj biblioteci sveta, zapise o tome. Zašto je u srpskoj kulturi tako malo tragova o tome? Zašto je tako slabašna naša (samo)svest o tome? Da je Andersen na isti ovaj način prošao kroz neku drugu zemlju, koja ima ozbiljniju državu, i da je ostavio samo napojnicu krčmarici a ne putopis o tome, na mestima gde se zadržao stajala bi barem pisana kamena obeležja koja obaveštavaju o tome. Ta mesta bila bi neizostavne tačke na turističkim mapama, a elokventni vodiči bi na više jezika posetiocima i prolaznicima pleli zanimljive priče i pokazivali. Možete sve to odmah preračunati i u valutu, ako vam je umesto punog srca važniji digitron.
Ove godine, koju u svetu zbog dvostruke godišnjice obeležavaju kao Andersenovu, možda bi neko od odgovornih i u Beogradu trebalo da razmisli o tome. Već u septembru ponovo će se hiljade stranaca sjatiti u srpsku prestonicu. Zar doista ne umemo da im ispričamo zanimljiviju priču o sebi?
Izvor: Nacija Online
Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.