Memento
Otkriće svetlosti kod Milana Kašanina
Dragan Ćirjanić
Svojim izuzetnim obrazovanjem i otmenošću, organskim spajanjem vrhunskog srpskog i vrhunskog evropskog, samopoštovanjem i samopouzdanjem, snagom da bez roptanja izdrži teške nepravde i klevete, ne gubeći pri tom svoj put i ne izneveravajući svoju ideju – ovaj velikan kulture predstavlja uzor kakav nam je danas potrebniji nego ikad.
Pojava dugo očekivanih Sabranih dela Milana Kašanina predstavlja kulturni događaj prve vrste i za mnogo srećnija vremena i društva nego što je naše. Čovek mnogih talenata, Milan Kašanin je, kao skoro svi najbolji Srbi, platio visoku cenu za svoju doslednost. Veliki istoričar umetnosti srednjega veka, znalac savremenog slikarstva, književnik, esejista, direktor jedinstveno zamišljenog Muzeja kneza Pavla, urednik Umetničkog pregleda, direktor Galerije fresaka, posle Drugog svetskog rata, doživeo je uspon i stradanje koje na malo kome ne ostavljaju traga. Kraj Drugog rata dočekuje kao beskućnik sa spaljenim rukopisima, biva isteran iz Muzeja kneza Pavla, tada Narodnog muzeja, u koji je uložio čitavog sebe. Proglašen kvislingom i izdajnikom, skrajnut sa kulturne scene, stoički podnosi udarce i piše dela bez premca, bez kojih bi naša kultura sigurno bila siromašnija.
Ništa od ogorčenosti i rezignacije nećete sresti u delu toga postojanog čoveka, koji kao da je znao da i stradanje čini sreću jer donosi spoznaju. „Možda je moj život bio težak, ali sigurno bio je srećan.” Ozaren nekom unutrašnjom svetlošću, zračio je čvrstinom čoveka ubeđenog u viši smisao života. Bio je posvećen u tajnu lepote, svestan da je nepobediv onaj koji je poseduje.
CENA DOSLEDNOSTI
Rođen 1895. u Baranji, pripadao je onima koje u Evropi zovu „izgubljena generacija”, onima koje je blesak Prvog svetskog rata trajno obeležio (Miloš Crnjanski, Rastko Petrović, Todor Manojlović...). Sa studija istorije umetnosti u Parizu vraća se 1923. Godine 1927. postaje kustos i upravnik Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, a od 1936. direktor Muzeja kneza Pavla, sve do 1945. Tada ostaje bez stana, koji je u borbi uništen sa svim rukopisima, bez posla, da bi 1950. postao direktor Galerije fresaka u Beogradu.
Godina 1945. jasno deli njegov život nadvoje. Do tada sve što je preduzimao polazilo mu je za rukom, a od tada je bio u nemilosti. Da tako nije bilo, možda ne bi ni nastala njegova najznačajnija dela o srpskom srednjem veku. Međutim, tragičnost izuzetnih ljudi meri se onim što su bili sposobni da urade, po sopstvenom potencijalu, a nisu uradili. Talenat i sposobnost Kašanina došli su do punog izraza u susretu sa prosvećenim knezom Pavlom, jedinstvenom susretu i u evropskim razmerama. Neku vrstu srpske Nojeve barke, u okvirima kulture, ostvarili su u koncepciji Muzeja kneza Pavla. To nije bila mehanička kolekcija umetničkih predmeta, već zbirka strogo odabranih, iluminiranih eksponata visokog ranga, kao što su prsten cara Dušana, Miroslavljevo jevanđelje, nakit kraljice Teodore, a bili su precizno raspoređeni po spratovima, hronološkim redom. Zamišljeno je da naš srednji vek bude predstavljen po sobama gde bi naši značajni manastiri imali svoje pokretne postavke. U prizemlju je bio naš bogati stari vek (vinčanska kultura, keltski i rimski period), da bi gornji sprat bio posvećen savremenoj umetnosti, ne samo našeg nego i značajnog evropskog slikarstva. S žarom i preduzimljivošću Milan Kašanin je po evropskim metropolama kupovao vredne slike (Renoara, Koroa, Derena, Tuluza Lotreka, Matisa...). Jasno usmerenje je bilo da se ne sabira samo nacionalna, lokalna umetnost, već da se dosegne rang evropskog muzeja, gde bi se sopstvena dela videla u široj perspektivi i bila merena najvišim kriterijumima.
Organizovao je reprezentativne izložbe modernog francuskog slikarstva, savremene danske umetnosti i veličanstvenu izložbu italijanskog portreta kroz vekove, sa remek-delima najvećih umetnika još od rimskog doba. To su bili dani kada su Ticijan, Mikelanđelo, Đorđone, Verokio, Rafael, Botičeli, sve do savremenika Đuzepea Graciozia, autora Musolinijevog portreta, posetili Beograd.
ZNALAC SREDNjOVEKOVNIH TAJNI
Osnivač je i urednik časopisa Umetnički pregled, koji ni do danas po kvalitetu nije prevaziđen. Kroz buru Drugog svetskog rata sačuvao je celokupnu zbirku Muzeja, da bi 1945. godine grubo bio razrešen dužnosti, zadobivši stigmu izdajnika.
U međuratnom periodu javljaju se umetnici koji osećaju teskobu akademizma, s jedne strane, i nezadovoljstvo ishodištima moderne, s druge. Kašanin je u Parizu bio učenik čuvenog medijevaliste Emila Mala i Renea Šnedera, stručnjaka za noviju istoriju. Čitao je Montenja, ali očaravali su ga i Pol Moran, Šarl Pegi, Haksli i Unamuno, Remizov i Šestov, koga je i lično upoznao. U Parizu je otkrivao Rusiju u egzilu i zauvek se za nju vezao oženivši se Katarinom, ćerkom naših ,belih’ Rusa. Pariz emigranata i centar slikarstva, mnogo nezadovoljstva a malo odgovora. Šarl Moras i Aksion franse traže druge horizonte. Jedna drugačija Evropa lagano sazreva. Tradicija Evrope dobija novi izraz. Nova svetlost se javlja i nestaje u tragičnoj oluji Drugog rata, da bi sve zgaslo u moru demokratije i komunizma. Kašanin neumorno upija život Pariza, a koju godinu kasnije i život mnogih evropskih metropola, tražeći slike za Muzej kneza Pavla i otvarajući naše izložbe na strani. Strana su mu levičarska ubeđenja moderne.
Sa čuvenim vizantologom Gabrijelom Mijeom putuje Srbijom, po našim manastirima i dvorovima. Tada mu se ukazuju obrisi velike teme o našoj srednjovekovnoj umetnosti, kojom će se baviti celog života. Nikada u literaturi o srednjem veku nije to doba tako zasijalo kao ispod pera Milana Kašanina. Srpska književnost u srednjem veku i Kamena otkrića samo su delovi nikada dovršene sinteze o našoj srednjovekovnoj umetnosti, od IX veka pa do propasti, sredinom XV veka. Naš srednji vek našao je u Kašaninu svoga tumača. Niko pre njega nije tako video visoke ideale države i vere u rasutim razvalinama našega srednjeg veka. Smelo je povezivao arhitekturu i književnost, freske i ideologiju, lepotu jezika i rat za državu. „Iako su do nas došli samo ostaci ostataka, još uvek se vide dve značajne osobine tih fresaka: helenistička tradicija i visoki slikarski kvaliteti. U timpanu zapadnog portala ove crkve, koju je podigao veliki župan Stefan Nemanja u čast svoje pobede nad vizantijskom vojskom, džinovska figura svetog Đorđa, ,brzog pomoćnika u bitkama’, ima svu dostojanstvenost antičkih konjanika, a zalepršani plašt na njemu svu lepotu krila antičkih pobeda.”
VELIKI LjUDI I VELIKO VREME
„... Domentijan je pisao istih godina kojih je nepoznati slikar radio freske u Sopoćanima. Najznačajnija dela književnosti i najreprezentativnija slikarska dela srpske srednjovekovne umetnosti nastala su u isto vreme i za isto društvo.” Ova dela bila su plod naše visoko razvijene kulture. Iako pretežno religiozna, umetnost srpskog srednjeg veka je dvorska, a manje crkvena. Ona nije neka autonomna duhovna oblast već organski sastavni deo državnog i crkvenog života. „U srednjem veku je teško naći vladarsku kuću koja je tako glorifikovana u književnosti i umetnosti kao kuća Nemanjića, ni koja je toliko učinila za književnost i umetnost kao ona.” Bili su deo moćne duhovne i materijalne civilizacije.
Oličavajući ideal svake velike tradicionalne kulture, u Srbiji srednjeg veka vladala je „simfonija” duhovne i svetovne vlasti, suzbijajući tendencije osipanja i usitnjavanja. Svojevrsna „monarhijska religija” iskazivala je jedinstvo volje i cilja. Sakralizujući svoje kraljeve, osnivače i rodonačelnike, ona je obezbeđivala samostalnost i legitimitet kroz dodir sa sakralnim. „Religiozna mistika je u naših živopisaca dobila nacionalne crte. Po njima, u Nemanje je večna ljubav prema svojoj deci, on se i na nebu brine o njima i o srpskoj zemlji. Nemanja, Stefan i Sava, to su ,tri svetlila Bogom obdarena na čuvanje naroda svoga’.”
Simeon Nemanja, sveti Sava, Stefan Prvovenčani, Domentijan i Teodosije, Danilo II, car Dušan i svi Nemanjići, Lazarevići, Brankovići, pojavljuju se ne više kao monotone figure iz crkvenih spisa, već postaju za nas „odjek poznatog glasa iz velikih daljina”. „Od sve naše prošlosti, mi najmanje znamo o vremenu kad smo jedini put u istoriji išli naporedo sa velikim narodima u Evropi.” Kašanin je prvi povezao i stavio u evropski kontekst domete našeg freskoslikarstva. „Nema u svoj južnoj Italiji savršenije skrojenih portala od studeničkih i dečanskih, niti originalnije i lepše oltarske trifore od studeničke. Ni na Zapadu ni na Istoku, sistem dekorativne plastike naših crkava moravske škole nema presedana.” Mnogo pre renesanse počinje individualizacija u našem freskoslikarstvu. „To da je Srbija nekada bila kao Toskana danas nam je teško zamisliti, ali je tako bilo.” Kašanin na umetnost srednjeg veka gleda kroz ličnosti naručilaca i ličnosti umetnika. U svemu se ogledala ličnost. „Ljudi velikih ljubavi i velikih mržnji, oni su voleli svečanosti, raskošna odela, nakite...”
Naš srednji vek pripada velikoj tradiciji jer je iznedrio izuzetne ljude, koji su se svojom superiornošću izdigli iznad pukog ljudskog u čoveku, i koji svedoče o prisustvu viših sila na zemlji. Naši sveti kraljevi su naša konkretna veza sa sakralnim, a Nemanja je naš pontifeks (onaj koji spaja zemlju sa nebom).
LEKCIJE O VERI I SAMOPOUZDANjU
„Sa srednjovekovnim književnim delima treba se sroditi kao što se srodi sa drugom melodijom, drugim gradom.”
Kada bi despot Stefan kojim čudom došao među nas, ne bismo ga razumeli. Kašanin je u pravu kada kaže da smo odsečeni jezičkom barijerom od sopstvene prošlosti, kao nijedan drugi narod u Evropi koji se ne odriče svog starog jezika. „Srpskoslovenski jezik nije bio samo književni jezik nego i sakralni. Uvodi čitaoce u jedan drugi svet, koji nije profan svet već tajanstvenošću, muzikalnošću i lepotom zvuka zaodenuti svet uzvišenoga.”
Otkrivanje i tumačenje srednjeg veka sa Kašaninom ima nečeg tako uzbudljivog, tako radosnog. To su uistinu glasovi davno zaboravljenih predaka. Putujući kroz vreme posle čitanja ovih otkrića vi niste više isti čovek. Osećate se kao naslednik velikog blaga koji je upravo to saznao. Još i sad čujem škripanje pera, i šum mantije, zveket uzengija i zov bubnjeva i rogova u daljini... To su naši „brzi pomoćnici” za borbe koje dolaze. Velike lekcije o veri i samopouzdanju skoro su u svakom poglavlju. Ništa manje težak i komplikovan život naši preci nisu imali nego mi danas, ali neuporedivo jasnije su mislili i delali i u najtežim okolnostima. Govoreći o manastiru Resavi, despota Stefana, posle kosovskog poraza, on lucidno zapaža: „Resava je stvorena u viteškom raspoloženju i u znaku samopouzdanja. Po grandioznosti svoje arhitekture i svojih fresaka ona daje utisak spomenika iz vremena ne propadanja jedne zemlje nego njenog uspona.” Samo da je napisao ova svoja dva dela o srednjem veku bio bi veliki istoričar umetnosti, a on je još mnogo više. Sve ozbiljno u životu počiva u kulturi.
Simptome jeseni našeg srednjeg veka suptilno uočava u humanizovanju i većem prisustvu profanih elemenata u freskoslikarstvu (Resava), a u književnosti Konstantin Filozof ne opisuje život svetitelja već život ratnika i prosvećenog kneza – despota Stefana Lazarevića... Ti simptomi humanizovanja u zapadnoj Evropi su već doveli do pojave renesanse. U krajnjem ishodu, procesi sekularizacije vode do modernog doba, gde su sile razaranja tradicije odavno prešle iz sfera nevidljivog u vidljivo.
POGRDNE GRIMASE PLEBEJACA
Aristokrata u svemu, Kašanin upozorava da i naša narodna epika pruža pojednostavljenu i iskrivljenu sliku srednjeg veka, kao uostalom i većina naših istoričara. Posle pada države u XV veku, u Srbiji nikada više nije zavladalo aristokratsko načelo, izuzev kod pojedinaca. Sveprožimajući duh prosvetiteljstva i narodnjaštva ovladao je postepeno kulturom.
U knjizi Sudbine i ljudi Kašanin govori zanosom i hladnom strašću o dvanaestorici naših pisaca. Vidi ono što niko pre njega nije video i meri ih merom svetske književnosti. Branka Radičevića vidi kao jedinstvenog liričara „kao što je jutarnji osvit nezamenljiv u lepoti dana”, koga je Vuk Karadžić uvukao u patos patriotske epike nižeg ranga. Ovo je knjiga novih afirmacija, distanci i nepristajanja. Jakov Ignjatović je naš najveći romansijer: „Kao horovi u daljini, čiji glasovi isto toliko liče na san koliko na stvarnost, romani Jaše Ignjatovića su prestali biti pripovetke i postali legende.” Ili o Lazi Lazareviću: „Težina njegovih pripovedaka nije u tome što bi bile mnogobrojne, nego što su nezamenljive, kao god što njihova vrednost nije u dubini nego u visinama. U usamljeničkim momentima naših misli, u trenucima naših očajanja, njih je dosta da nas, od prvih reči u dijalogu s njima, ispuni svetlost kao što je u mraku dovoljno parče luča da zameni sunce.”
Kašanin odbacuje sve što sociologizira, ponarodnjava i propagira. Tako, ne nalazi reči hvale za Skerlića koji je politički aktivista u književnosti i demagog progresa, niti za uskočki stil Sime Matavulja „bez stalnog staništa i kućišta bića”. Dučić mu je ideal duhovnog čoveka.
Kao što su kod nas mnoge reči i pojmovi oklevetani, tako su i na Kašanina, posle 1945, gledali kao na konzervativca, sa pežorativnom grimasom plebejaca. To uostalom važi i danas. Retko ko od naših savremenika ovaploćuje u sebi pojam konzervativnog u najboljem smislu te reči, kao što je to činio Milan Kašanin. Konzervativno u sebi podrazumeva organski razvoj, gde budućnost ne uništava prošlost. Ko je ako ne on u sebi spajao tradicionalno i savremeno? Ko je bolje razumeo moderna kretanja u savremenom slikarstvu? Ko je bolje shvatao da svako vreme ima svoj umetnički izraz? Ali Kašanin je aristokrata u životu i u umetnosti. Kao čuvar tajne i lepote, vesnik je i jednog kulturnog stava čije najjače uporište leži u proverenoj tradiciji našeg visokog srednjeg veka. Koje su skrivene poruke Kašaninovog tumačenja srednjeg veka? On nas podseća na ideju celovitosti božanskog i ovozemaljskog u svim sferama života i ukazuje na važnost koncepta nacionalne religije. Njegovo delo je i inspiracija za prevrednovanje mnogih vrednosti u našoj novijoj kulturnoj istoriji. Naš srednji vek je i inspiracija za posvećenu odlučnost i državničku vrlinu i veru koja se produžava u dela. Veliki ljudi čine veliko vreme.
Jedan novi-stari pokret, jedna konzervativna revolucija je potrebna ne samo nama već i Evropi, jedna „revolucija” čiji je Kašanin možda vesnik. U kulturi leži stvarni početak preporoda. Temelji udareni u doba Nemanjića dovoljno su čvrsti za svaku srpsku državu u budućnosti.
Izvor: Nacija online
Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.