Kultura
Bolesno zdravi
Filip Vukotić, Kosjerić
Defregmentirati svemir. Unmovable grede dekonstruisati i sklopiti veliku pernatu životinju koja će izleći jaje. Slušati pucanje ljuske – ne čuti; videti rađanje multiverzuma. Inicijant koji posmatra Veledelo. Jesti beskrajnu kajganu. Koegzistirati sa praksom apstraktnog. Osvajati sezancije sinhronizovane sa neproticanjem vremena multiverzuma, sa dovršenošću umetničkog. Ne ići stepen/icu po stepen/icu. Preskakati. Dok se može. Sve to - ili u opiljke gledati kao u bob misleći da se pred nama Mlečni put prosuo. Biramo ili nas nešto (ne) (oda)bira? Umetnost - umeti stvoriti umetninu. Umeće umetanja u prostor free space-a, a znati da se Sve može proširivati do Svega. Zbog toga osetiti teskobu. Iz ljuske teskobe izaći kao mužjak, kao ženka, kao androgin pernate životinje. Izleći jaje. Rađati se, biti rađan. Nikad konačno rođen. Zbog teskobe, koja je defekt.
Čovek je otkrio da sopstveno osećanje defekta nosi barem 40.000 godina, koliko su stari crteži pećine El Kastiljo u Španiji. Tu kob atavizma, bilo da je u pitanju predstava lova na bivole, bilo da su svetlosni snopovi iza crnog zastora neba, bilo da su ceremonije evharistije, taj defekt nedostajanja, osećanje nedovršenosti, te opiljke Svega čovek istorije vuče koliko i prvu glad. Traganje za neistorijskim čovekom danas je sumnjivo, ali neophodno. Međutim, to danas, treba napomenuti, stariji je brat oblika sa pećinskih zidova.
Umetnik je dijagnoza, dok je bavljenje umetnošću autokonspirativna terapija. Svrstavanje stvaraoca ili njegovog dela u određenu umetničku grupu, pravac jeste objektivna dijagnostika, dok su manifesti i umetnički sistemi dijagnostika individualne potrage za poreklom - bolesti iliti pokušaj osvetljavanja okolnosti u kojima je bolest nastala. Defekt – sve je defekt!
Jedna od dijagnoza modernog društva, ustanovljena u Ujedinjenom kraljevstvu 2006. godine, glasi Prinzhorn Dance School i nenametljivo egzistira kroz, za sada, tri svoje šire manifestacije: kroz albume Prinzhorn Dance School (2007) i Clay Class (2011), kao i kroz ovogodišnji EP Home Economics. Tobin Prinz i Suzi Horn, stvarajući svoju muziku među – veoma simbolično – zidovima i lukovima napuštene crkve u Engleskoj i istražujući lično poreklo igrom imenima, deo naziva za svoj bend pozajmljuju od nemačkog psihijatra i istoričara umetnosti Hansa Prinzhorna koji je umetničko delo shvatao kao izraz psihe pojedinca, čemu je prethodilo dugo i analitičko posmatranje slika koje su stvarali njegovi psihički oboleli pacijenti. Dakle, ovaj muzički duo kao da je ovim Prinzhorn definisao svoju umetničku pobudu, i pobunu istovremeno, pritom još iznoseći, na neki način i autoironočni, stav u vidu dodatka Dance School.
Prinzhorn Dance School muzički je na tragu post-panka, izrazito svedenog izraza u kojem dominira ritam sekcija, pre svega bas Suzi Horn na najčešće bas-bubanj pozadini, uglavnom nevidljivog bubnjara, dok melodične gitarske teme ispredaju srž iz srži ova dva bolesnika. Više nego na prethodnim izdanjima, na Home Economics tekstovi su i refleksija i terapija istovremeno. Naime, u ovom slučaju objekat postaje subjekat, odnosno ne postaje nego ponovo biva. I zaista, ne mogu se bolje opisati tonovi Prinzhorn Dance School-a nego kao milijardu nijansi teskobe iz koje se izlazi jedino kada se izaziva, ali ne izaziva kao proizvodi, stvara, podstiče, već izazivati kao suprotstvljati i to spoznavajući različite forme teskobe što direktno, što posredno. EP Home Economics privatizuje teskobu i postaje njen diler. Teskobu lečiti teskobom. Defekt defektom. Sve dok se ne spozna neistorijski čovek do kojeg je put popločan ljuskama pernatih životinja.
Reign sa stihovima:
no brakes in your broken world
don't prey on the happy
don't tell me i'm lucky
alright too
Battlefield sa stihovima:
feel
free as a bird
the bloody mouths of wolves
i said look at me predator
i said look at me predator
our lives are entwined
our lives are entwined
Cleansa stihovima:
come if you are clean
i'm clean
prava su oda izolovanim ljudskim odnosima čiji bi svemir da se defregmentira kako bi se stvorio prostor u kojem bi ti odnosi, sami, mogli da se predefinišu i poprave. EP Home Economics je New Deal na koji vas niko ne prisiljava. Sve zavisi od vaše dijagnoze. I defekta.
Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.