Kultura
Slovenački šamanizam
Tovariš Strmoglavljen - ERROR
Kada bi, dakle, neko upitao šta je mistika, trebalo bi odgovoriti: u skrivenoj dubini iza bezgranične množine sveta videti, proživeti i razumeti da je ovo mnoštvo sve Jedno jedino.[1] Trebalo bi, dakle, proživeti vizije i dobiti razrešenje nečega da bi se svet ukazao ili ukazivao onim što jeste. Razabrati simbole u kakofoniji piksela nepregledne slike koja se posmatra ili nas posmatra. Kako, međutim, viziju, fuziju simbola u njenom cepanju, razlikovati od „prelesti“? I može li se mistik uopšte baviti sopstvenim vizijama na jedan krajnje pozitivistički način kako bi „laiku“ približio tajnu sveta? Teško. Zapravo, nemoguće. Postoji, na sreću, jedna pradavna potreba da se opiše defekt pojavnosti koji je najpre izražavao samu egzistencijalnu težinu, a potom i teskobu u potrazi ka srži i identitu postojanja. Tu pradavnu potrebu, u svoj svojoj čudovišnosti, sačuvali su zidovi El Kastilja, Altamire, Tito Bustilja... Umetnost je, prema tome, uspeti izraziti defekt, bilo da se on (defekt) identifikuje ili čak naglašava kao na primer u slikarstvu kod Pikasoa, bilo da se defekt iskazuje težnjom ka harmoniji pre i izvan defektne pojavnosti kao na primer kod pravoslavnih ikona koje prikazuju lica svetitelja.
Mistik svet spoznaje ili je u stalnoj potrazi za znanjem, ali on je prema tom i takvom svetu pasivan. S druge strane, mag je aktivan. Magija zna isto što i mistika, ali se istovremeno upliće u stvari i menja ih, eventualno stvara. (...) Magija: sposobnost da se misao ostvari.[2] Šamanizam upija u sebe oba iskustva, i iskustvo vizija i iskustvo magije. Šaman je pasivan dok prima viziju, ali je aktivan kada ih magijom razrešava i ostvaruje. Šamanizam je težnja da se vidi, razume i menja. Stvoriti znači promeniti.
Multiistrumentalista, kompozitor i pesnik Martin Ukmar (1978, Slovenija), poznat pre svega kao Tovariš Strmoglavljen, već dugo se oprobava u različitim stilovima i pravcima muzike tražeći način kako da upotpuni lični izraz. Pored toga što stvara i svira samostalno možemo ga čuti i videti kao deo još nekoliko bendova ili muzičko-scenskih projekata od kojih su nesumljivo najvredniji avangardni NEVEM NEVEM na čelu sa mladim slovenačkim pesnikom Dejanom Kobanom i Barka tone in bele plombe sa Danijem Kavašom. Umetnici poput Ukmara stvaraju u svim uslovima i na svakom mestu, ne bežeći od inspiracije i udovaljavajući nagonu. Tako od Ukmara možemo čuti sa jednakom strašću odsvirane buku i bes, rastrojstvo svih tonova, ili svedenost tonova koja više odgovara nekom sofisticiranijem osećanju. Ipak, moglo bi se reći da je najveći deo Ukmarovog stvaralaštva kombinacija od oba.
moj prostor je nikjer
moj prostor je nikjer
moj živi trup
telo, kjer sem
nehvaležno bivanje
brezbrižno čutenje
vtis odtisa
slučaj pohlepa
odraz ljubezni
žival brez repa
tu sem in nisem
tu sem in nisem
(„prostor nikjer“)
Prošlogodišnji konceptualni Ukmarov album ERROR koji je objavio kao Tovariš Strmoglavljen upravo se oslanja na temu sa početka teksta, odnosno on joj je povod. ERROR ili defekt pojavnosti je kod Ukmara nemogućnost da pronađe svoje mesto u svetu. Međutim, on taj nedostatak pretvara u svoju prednost. Ako ne može biti negde određeno, omeđeno, on će biti svuda. Album počinje pesmom Prostor nikjer koja u samom uvodu ima uznemirujući metalni zvuk koji podseća na udarce šipke o rešetke kaveza. Na kraju pesme taj zvuk se ponovo javlja, ali ovog puta više podseća na voz koji napušta stanicu. Putovanje je počelo. Naredna pesma V moji glavi pa... odvodi nas u taj prostor koji je svuda i koji je zbog zvuka koji pravi ukulele neko osunčano daleko ostrvo. Ne treba u ovome tražiti hedonističke vizije. Sunce je u Ukmarovoj poeziji ono što je izvan, što je teško dostizno. Ono je sama iluminacija. Na ovu temom se nastavlja Sveženj snopov, ali sa znatno zloslutnijim osećanjem. Ukmar pred sebe postavlja pitanje o gubitku smisla i nastojanju da se on očuva i to tako što će se proniknuti u sam njegov koren. Onaj zvuk šipke ponovo onespokojava slušaoca podsećajući ga odakle je putovanje počelo i da se lako tamo može i završiti.
V MOJI GLAVI PA
pomladila se je
cvetje v laseh
zadišalo je
v očeh nasmeh
v moji glavi pa...
namesto pameti
roj divjih čebel
mrgoli in brenči
spet brez pomoči
v moji glavi pa...
v živo zeleno prerojen svet
čebele nabirajo med
v moji glavi pa...
zlato sonce v očeh
na obrazu nasmeh
na rdečem obzorju
čebele nabirajo med
SVEŽENJ SNOPOV
v sončnem žarku
se razodeva življenje
smrtna tišina
v hrupu misli
brezkompromisni
brez odločbe
brez sodbe
v temi
se utaplja moč
solsticij je
in poletna noč
mesec poln
in v mesečini
svoj spoj
najde zavohan vonj
zavohan vonj
poletja
Poslednja Zora nesprečih, ujedno i najduža, ima dva svoja dela. Osećanje iz Sveženj snopov je još više otežalo. Vizije se moraju pročistiti. To je želja i moranje. Ali vizije se ne mogu kontrolisati. Mora se doneti odluka, svesti računi. Mi ne saznajemo konačnu odluku da li nastaviti da se slede vizije ili odustati, ali je naslućujemo. Ukoliko vizije nestanu prizvati duh indijanca. Izazvati viziju i pronaći klicu bolesti. A klica je u razjedinjavanju i otuđenju. Klica je u zaboravu na kolektivno posmatranje sunca. Lek je menjati.Stvarati.
ZORA NESPREČIH
medlo se svita jutro
jutro, zora, zarja
medlo se svita jutro
jutro, zora, zarja
klecajoče v kolenu
se ziblje volja
v svetlobi se kopa
nenavadna oblika
spontanost nežnega dotika
človeškega dotika
prišel je čas odločitve
življenskega odmika
zamika
zamika me slika
da se spet ulovim
v trenutku brezmejnega občutka
enkrat sem kaktus pojel
in vame je šel
šaman indijanc
s svojo puščico
prebodel mi je možgan
plesal sem sam
in igral cel dan
Martin Ukmar je nepretenciozni umetnik koji svoja dela stvara iskreno i nadahnuto sa onim što ima. A ima, pre svega, puno srce. Gitara, klarinet, ukulele, timpani, daire... odzvanjaju upravo ritmom tog srca koje je dovoljno veliko da primi čitav svet u jedan zagrljaj. Nakon Ukmarove muzike osetićete se Jedno sa njim, jer je on onaj koji je uspeo u sebi da objedini i maga i mističara. I viziju i promenu. Slovenački šaman.
[1] Bela Hamvaš, Vordsvort ili filozofija zelenog u knjizi Istorija i apokalipsa, draslar partner, Beograd, 2010
[2] Isto
Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.