Мементо
Тајна куле над водама
Ханс Кристијан Андерсен у Београду
Седео је за онижим столом од грубо тесаног дрвета, у хладу платана, и нешто „биљежио у тефтере”. Странац, северњак, дугајлија, „што се односи и на нос”, био је на пропутовању од Цариграда ка Пешти, реком. Напуштајући побуњено полуострво које се још комеша и ври и ступајући на тло Аустро-Угарске, задржан је у земунском Контумцу. Ту, на размеђу царстава, у земунском карантину, тамо где је данас велики Градски парк, по процедури је одређен број дана задржаван сваки путник да би се проверило „не доносили ли собом какву заразу и пошаст”. Нити је овај намерник тада био оно по чему га данас знамо, нити је то од људи који су га онда окруживали ико могао знати. Али остало је и надживело га, надживеће и нас, оно што је тада „биљежио у тефтере”.
Ханс Кристијан Андерсен, славни дански писац бајки, задржао се у Земуну десет дана. Претходно је пропловио и пропутовао кроз низ српских градова. Записе је објавио у књизи Песников базар, први пут објављеној знатно касније, 1842. године. „Србин воли своје дрвеће као што Швајцарац воли своје планине и као што Данац воли море”, пише. „Народни прваци састају се једном годишње са кнезом Милошем под лиснатим засторима; дрвеће шири своје гране над судницом. Млада и младожења играју под дрветом. Као џин, дрво стоји на бојном пољу и бори се против непријатеља Срба, зелени лиснати застор грана пружа се изнад деце која трчкарају. Ова шумовита земља је зелена грана живота на већ готово иструлелом османлијском стаблу и држи се још само танким жилицама за њега. Гране су пустиле ново корење и ако им буде дозвољено да се развијају рашће смело као један од првих краљевских цветова Европе.”
Разуме се, нема локалних сведочења о боравку Ханса Кристијана Андерсена у нашим крајевима, али се на основу његових записа може закључити да је доста разговарао са људима, читао, записивао песме, излазио у краће шетње око градова. Зна, и спомиње у својој књизи, да је у данашњој Добрачиној улици 1815. на колац набијено 630 Срба. Зна где је и како усмрћен Рига од Фере. Зна цену рибе на београдском базару. Ушће је осматрао са обе тврђаве, и београдске и гардошке. „Тамо где се Сава улива у Дунав, уздиже се оронула Кула Небојша. Кроз отвор на тој тврђави тела погинулих бораца бацају се у воду Дунава”, описује Андерсен.
Знао је Андерсен и за Карађорђа. О њему су му и певали и причали, и шапутали и кликтали: „Први ослободилац Србије, Црни Ђорђе, бежао је кроз ову мрачну храстову шуму крај реке Саве; ова шума и ова река поприште су једне од оних трагичних битака које живе и које ће живети у народним песмама. Црни Ђорђе је бежао са својим старим оцем, овчаром Петронијем; били су готово на домаку реке Саве и аустријске границе, када оца обузе туга што напушта земљу прадедова. Молио је сина да се предају и да заједно умру на родној груди, а Ђорђе се, кажу, колебао између синовске послушности и љубави према слободи...”
Звездано коло људи
„Био је тај генијални Данац савременик Пушкина и Љермонтова, Шелија и Китса, Гетеа и Хајнеа, Шатобријана и нашег Његоша. Које коло, звездано коло људи!” Тако је о Андерсену писала Исидора Секулић. Ове године широм планете обележава се 200. годишњица рођења и 130. годишњица смрти знаменитог бајкописца. Ево како је он сам, у једном од својих аутобиографских списа, описао сопствено ступање у живот: „Године 1805. у данском градићу Оденсеу живели су сиромашни обућар и још сиромашнија праља. Обућар је, од дрвених греда на којима је претходно почивало мртво тело грофа Трампома, направио брачни кревет. На то је подсећала црна трака на кревету, али уместо мртвог грофа окруженог црнином и свећњацима, овде је другог априла 1805. лежало тек рођено детенце. Био сам то ја: Ханс Кристијан Андерсен.”
Многе од његових бајки садрже јасне аутобиографске елементе. Чувена „Девојчица са шибицама”, тврди се, опис је тешког детињства његове мајке. Неки мисле да је „Ружно паче” прича о самом Хансу Кристијану. „Често мислим како би било добро да сам леп, или богат и леп, и да имам уносан посао. Тако бих могао да се оженим и да мирно радим. Како би то био пријатан живот. Но како сам ружан, и како ћу увек остати сиромашан, ниједна се неће удати за мене, јер девојке баш траже супротно од тога и ја сматрам да су оне у праву”, говорио је једном пријатељу „дугачки Андерсен”, „самотњак”, „по природи хипохондар”.
Они који баналном фројдизацијом покушавају да објасне његову ненадмашну уметност не умеју да читају и разумеју бајке. А ни Фројда, по свој прилици, нису добро прочитали. Узгред, превиђају и неке друге црте његовог карактера, свакако битније. Тај сиротан успео је, у веома тешким околностима, да стекне универзитетско образовање и доспе у све енциклопедије и боље читанке света. У двадесет девет дугих путовања, кажу, упознао је целу Европу. Сам у својим предивним путописима описује дружења са Балзаком, Александром Димом оцем, Виктором Игоом, Ламартином, Алфредом де Винијем у Паризу, или са Чарлсом Дикенсом у Лондону. Италијом је био трајно фасциниран, о чему сведоче и његови веома добри цртежи, који су били цењени у Европи. Књига Европа виђена за осам дана, својеврсна претеча Верновог Пута око света за осамдесет дана, као и спомињани Песников базар, врхунско су путописно штиво. Зар је онда важно што се Андерсен, како тврде, „плашио улице” и „подозревао да је сваки пролазник лупеж, разбојник, убојица”?
Бајке и боготражитељство
Ханс Кристијан Андерсен је, поред свега осталог, езотеријски писац. Несумњиво, веома добро је познавао митологију, као и симбологију народних легенди које је уткао у своје дело. О неким деликатним темама писао је, иако посредно, с поуздањем иницираног и с лакоћом мајстора. Његове бајке, као и све праве бајке, у својим дубљим слојевима су боготражитељски тајнопис и прича о души. При том, тврде биографи, он није био религиозан на формалан и пуританистички начин. Између Бога и личности човека, његове душе, не мора стајати никаква организација, апарат са својим ценовницима и „монополима на благодат”. „Бог је тај који одлучује о судбини сваког човека, он га води кроз живот”, вели Андерсен. А у својој ваљда најчувенијој бајци каже: „Она узе девојчицу у наручје и понесе је високо, у велику радост и пријатну топлину. Сада је девојчица била на небу и више није било ни хладноће, ни глади, ни страха... Она се приближила Богу.”
„Девојчица са шибицама”, „Ружно паче”, „Палчица”, „Снежна краљица”, „Свињар”, „Славуј”, „Црвене ципелице”, „Пастирица” и друге Андерсенове бајке, које су обележиле толика детињства и европску културу, сабране су у десетак књига и преведене на близу сто језика. Писао је и романе, драме, песме, чак и „неколико аутобиографија”.
Многи су знаменити људи, у разним својствима, прошли кроз београдску „капију Истока” или (како су га Турци звали) „врата ратова”. И оставили, расуте по баснословној библиотеци света, записе о томе. Зашто је у српској култури тако мало трагова о томе? Зашто је тако слабашна наша (само)свест о томе? Да је Андерсен на исти овај начин прошао кроз неку другу земљу, која има озбиљнију државу, и да је оставио само напојницу крчмарици а не путопис о томе, на местима где се задржао стајала би барем писана камена обележја која обавештавају о томе. Та места била би неизоставне тачке на туристичким мапама, а елоквентни водичи би на више језика посетиоцима и пролазницима плели занимљиве приче и показивали. Можете све то одмах прерачунати и у валуту, ако вам је уместо пуног срца важнији дигитрон.
Ове године, коју у свету због двоструке годишњице обележавају као Андерсенову, можда би неко од одговорних и у Београду требало да размисли о томе. Већ у септембру поново ће се хиљаде странаца сјатити у српску престоницу. Зар доиста не умемо да им испричамо занимљивију причу о себи?
Извор: Нација Online
Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.