Novi Polis :: Естетика http://novipolis.rs/Estetika/rss.html ci http://novipolis.rs/img/logo.png Novi Polis :: Естетика http://novipolis.rs/Estetika/rss.html Естетика зидова http://novipolis.rs/Estetika/31769/estetika-zidova.html Петар Поповић Пирос ]]> Петар Поповић Пирос је графити уметник из Крушевца.

Завршио је средњу Уметничку школу у Нишу, а након тога и Високу школу ликовних и примењених уметности струковних студија у Београду.

Његов досадашњи рад дели се на три сегмента: модерна уметност, street art и дизајн. Бави се и калиографијом, вештином коју је стекао међу врхунским професорима у Нишу, и коју сматра синтезом сва три поменута сегмента његове уметничке каријере. Учесник је великог броја такмичења и фестивала, као и домаћих и међународних групних изложби. Иза себе има преко 50 успешно дизајнираних игрица-апликација.

За Нови Полис о својим тренутним активностима наводи:Тренутна окупација су ми велике повшине (мурали) и ноћи непрoспаване у свом скромном студију са циљем да нађем нови зрак маште у свом стваралаштву. Мој мотив је да својим каменом допринесем "тврђави" коју зовемо уметност и њиме покушам да мотивишем и инспиришем даљој гадњи.

 

 

Остатак његових радова доступан је на Инстаграм профилу: https://www.instagram.com/piros.rs/

]]>
Fri, 15 Mar 2019 08:58:13 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/31769/estetika-zidova.html
Хоризонти перцепције http://novipolis.rs/Estetika/31716/horizonti-percepcije.html Уметничке слике Гордана Мићића ]]> Гордан Мићић је рођен у Књажевцу, 1959. године. Сликарством се бави преко 30 година.

Био је учесник у више од 20 групних изложби у земљи, као и у преко 40 ликовних колонија. Живи у Крушевцу.

 

]]>
Wed, 13 Feb 2019 14:39:31 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/31716/horizonti-percepcije.html
Иза камере: Лоренс од Арабије http://novipolis.rs/Estetika/31289/iza-kamere-lorens-od-arabije.html Lawrence of Arabia, David Lean, 1962 ]]>

Остварење "Лоренс од Арабије" једно је од ремек дела не само у опусу редитеља Дејвида Лина већ и целокупне светске кинематографије. Снимљен на атрактивним локацијама у Јордану, Шпанији и Мароку, Лоренс од Арабије на најбољи могући начин дочарава појам епског на филму. Линов филм из 1962. године је базиран на животу Томаса Едварда Лоренса, британског официра који је на почетку Првог светског рата био веза између британских снага и лидера арапских племена која су дигла глас против турске вековне страховладе. Лоренс од Арабије се доводи у везу са многим победама Арапа над Турцима чије је царство већ било „болесник на Босфору”. Награђен са седам Оскара, филм је окупио сјајну глумачку екипу: Питер О`Тул, Омар Шариф, Алек Гинис, Ентони Квин...

 

Извор: Monovisions

]]>
Fri, 28 Apr 2017 17:12:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/31289/iza-kamere-lorens-od-arabije.html
Светa Земљa: додир небеса http://novipolis.rs/Estetika/31205/sveta-zemlja-dodir-nebesa.html Retronaut-Mashable ]]> Планине широм света често имају изузетан духовни значај за културе које настају у њиховој сенци. Планински врхови Свете Земље нису изузетак у том смислу. Либан, Сирија, Израел, Палестина и Јордан обилују библијским топонимима;  од кедром обраслих обронака либанских планина, стрмих литица планине Арбел, до горе Тавор, места на којем се по веровању хришћана догодило Преображење Господње. Фотографије Свете Земље из 1915. године пружају нам прилику да истражимо ова сакрална места.

 

Извор: Retronaut-Mashable

]]>
Fri, 14 Apr 2017 11:14:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/31205/sveta-zemlja-dodir-nebesa.html
Рибање и рибарско приговарање http://novipolis.rs/Estetika/31152/ribanje-i-ribarsko-prigovaranje.html Португал 1950-их, Retronaut-Mashable ]]> Риболов је у средишту живота Португалаца још од римских времена када је овај регион био главни снабдевач престонице тзв. гарумом, ферментисаним рибљим сосом који служи као додатак јелима. У складу са обичајима, мушкарци су у риболов одлазили обучени у карирану одећу и са великим вуненим капама на глави, ловећи рибу на дугачким чамцима, тзв. saveirosima, опремљени мамцима и лампама којима су наводили јата скуша и шаруна (шњура) у своје огромне мреже. Док су мушкарци били на мору, њихове жене су их чекале на обали, прерађујући и продајући рибу. Ове фотографије настале 50-их година прошлог века,  из Gulbenkian Art Library, приказују нам мештане Лисабона и оближњих градова Ерицеире и Назара, како сви заједно учествују у овим рибарским свечаностима, под топлим иберијским сунцем.

 

Извор: Retronaut-Mashable

]]>
Fri, 7 Apr 2017 13:50:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/31152/ribanje-i-ribarsko-prigovaranje.html
Јерменија - манастири и људи http://novipolis.rs/Estetika/31096/jermenija---manastiri-i-ljudi.html Старе фотографије, Arch-Heritage, Live Journal ]]> Фотографије с краја XIX и почетка XX века приказују нам јерменске цркве и манастире који су постојали на истоку данашње Турске. Готови сви храмови су уништени и данас не постоје. Јерменске цркве у источној Анадолији се стилски веома разликују од оних које се виђају у Јерменији. Оне имају много тога заједничког са исламским џамијама, а по крововима "на четири воде" и кубним формама подсећају и на персијске погребне комплексе. У њима нема готово ништа византијског иако је Западна Јерменија географски била близу Византији.Може се претпоставити да су манастири у Западној Јерменији, на територији Отоманског царства,  располагали значајним материјалним средствима будући да су често обнављани, али су се истовремено све више и више уподобљавали канонима исламске архитектуре.

 

Извор: arch-heritage.livejournal.com

]]>
Fri, 31 Mar 2017 14:56:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/31096/jermenija---manastiri-i-ljudi.html
Константинопољ http://novipolis.rs/Estetika/30986/konstantinopolj.html Фотохром разгледнице ]]> Константинопољ- некада највећи и најбогатији град у Европи. Серија фантастичних фотохром разгледница насталих пре пада Отоманског царства приказује нам древну архитектуру и свакодневни живот његових становника. Константинопољ је, пре него што је 1930. године преименован у Истанбул, био турска престоница и кључна тачка трговачких путева. Француски писац Пјер Жил је још у XVI веку написао за град у којем се Европа сусреће са Азијом: " У Константинопоњу се крије бесмртност, он ће постојати све док постоји човечанство".

Отоманско царство, настало 1299. године, срушило се у новембру 1922. када је последњи султан Мехмед VI послат у егзил. Први светски рат је представљао катастрофу за Царство када су  Багдад, Дамаск и Јерусалим прешли у руке Британаца и савезничких снага. 1920. године у Анкари је формирана нова влада и национална скупштина, и тај град је постао нова турска престоница.

 

Извор: Daily Mail




]]>
Fri, 17 Mar 2017 12:16:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30986/konstantinopolj.html
Кока-кола у Паризу http://novipolis.rs/Estetika/30937/koka-kola-u-parizu.html Марк Кауфман, фотографије ]]> 1950. године компанија "Кока кола" је проценила да су Французи спремни за њихово најпознатије пиће; покренули су свеобухватну маркетиншку кампању у циљу његове промоције. Додуше, Французима није био непознат овај напитак будући да се готово илегално продавао још од 1919. године, а од 1933. је париски Café de l’Europe био први званично лиценцирани café који је служио кока-колу. Међутим, после Другог светског рата компанија је видела своју шансу за повећањем профита, посебно у светлу масовне употребе фрижидера у француским домовима.

Под слоганом "Пијте хладну" у Паризу и целој Француској су се појавили камиони који су развозили овај освежавајући напитак, у "операцији" коју је компанија касније назвала "Хладна револуција". Занимљив маркетиншки детаљ је да су возачи и продавци кока-коле били обучени у једноставна радна одела која помало асоцирају на војничку униформу; начин да подсете Французе на америчке ослободиоце из Другог светског рата? Ипак, ако је судити по фотографијама Марка Кауфмана из тог времена, Парижани у почетку нису баш препознали "great taste of Coke".

 

Извори: Messy Nessy ChicMashable-Retronaut

]]>
Fri, 10 Mar 2017 18:11:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30937/koka-kola-u-parizu.html
Magnum opus Дејвида Хокнија http://novipolis.rs/Estetika/30882/magnum-opus-dejvida-hoknija.html Tate Britain, London, 9. фебруар- 29. мај 2017. ]]> У Галерији Тејт у Лондону приређена је ретроспектива радова Дејвида Хокнија, једног од најпопуларнијих и најзначајнијих британских уметника 20. столећа. На изложби је представљен избор најпознатијих радова који приказују  његова достигнућа у области сликарства, графике, фотографије (фото колажи "Joiners") и видеа, настала током његовог шест деценија дугог стваралачког рада, за који је, како сам Хокни каже парафразирајући кинеску пословицу, потребно око, рука и срце. Д. Хокни је селебрити уметничког света. Члан је Британске краљевске академије, више пута је награђиван за свој рад, нпр. орденом заслуга од краљице Елизабете II 2012. године. Иако се приближава 80-том рођендану, континуирано ствара, мењајући свој стил и начин рада прихватањем нових технологија (сликање на IPad-у и IPhone-у).

Сматра се значајним његов допринос покрету поп-арт 60-их година XX столећа. Изложени су његови портрети и слике лосанђелеских базена (укључујући његов први хит "A Bigger Splash" из 1967. године), кроз цртеже и фотографије до Јоркширских пејзажа и најновијих слика од којих ће неке први пут бити изложене у јавности. Изложба показује како корени сваког новог принципа леже у раду који му претходи. Што се из његовог опуса и види, јер Хокни сматра да сликар мора бити и изврстан занатлија који ради све сам, својим рукама (сматрајући увредљивим за професију начин рада Демијана Херста који ангажује друге за свој рад). Више од три деценије ствара на релацији В. Британија - САД. Ова спектакуларна изложба настала је у сарадњи галерије Тејт у Лондону, Центра Помпиду у Паризу и музеја Метрополитен у Њујорку. Изложба траје од 9. фебруара до 29. маја 2017.

 

Извори: Tate Gallery, The Daily Norm, Ibiblio 

]]>
Fri, 3 Mar 2017 19:32:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30882/magnum-opus-dejvida-hoknija.html
Кључеви неба http://novipolis.rs/Estetika/30866/kljucevi-neba.html Десет слика у серији "Млади папа" Паола Сорентина ]]> Паоло Сорентино, редитељ Оскаром награђеног филма „Велика лепота“, доноси нам серију „Млади папа“ која приповеда контроверзну причу о почетку понтификата папе Пија XIII. Рођен као Лени Белардо, он је тајанствена и контроверзна личност, толико конзервативног схватања да се граничи са опскурним, а ипак пун саосећења за слабе и сиромашне. Први амерички папа, Пије XIII, има огромну моћ и тврдоглаво се опире ватиканским службеницима, незаинтересован за последице које би могле да проистекну.

Радња је, наравно, смештена у Ватикану и кадрови обилују бројним референцама на културу, уметност, архитектуру... У том смислу, посебно су симптоматични уводни кадрови у којима се појављује десет слика које могу представљати известан кључ за одгонетање наратива. 

Прва слика која се појављује је "Адорација пастира" Герита Фон Хортхорста из 1606. године која приказује пастире као сведоке Христовог рођења у Витлејему. (Занимљиво је да је ова слика готово потпуно уништена у експлозији коју су изазвали припадници италијанске мафије) 

Друга слика је "Уручење кључева" Пјетра Перуђина која чини део циклуса "Приче о Исусу" на северном зиду Сикстинске капеле, и реферише на део из Јеванђеља по Матеју у којем су Светом Петру уручени "кључеви Царства небеског". Ови кључеви симболишу моћ праштања и ширења Речи Божије која и другима отвара врата Неба.

Следи Каравађова слика "Преобраћење на путу за Дамаск" која представља тренутак описан у Делима апостолским када се Савлу, који ће потом постати апостол Павле, обраћа Исус Христос и када бива збачен са коња. 

Необично, следи икона из манастира Велики Метеори у Грчкој која приказује Први Васељенски сабор, одржан у Никеји 325. године, који је сазван да отклони забуне настале учењем александријског свештеника Арија. Такође, на Сабору је утврђен Символ вере као и време празновања Васкрса, прописано двадесет различитих канона... 

Следи слика Франсиска Хајеза "Пустињак Петар јаше белу мазгу са распећем у руци и кроз села и градове позива на Крсташки рат". Легенда каже да је Петар Пустињак прави вођа Првог крсташког рата иако се католички историчари не слажу са том тезом. Њему се, наводно, пре 1096. године, при посети Јерусалиму указао Христос који му је наложио да проповеда крсташки поход међу сељацима.

Потом, слика Ђентилеа  Да Фабријанија "Свети Фрањо прима стигмате" на којој видимо Христа као Серафима изнад планине Алверно.

"Свети Тома из Виљанове дели милостињу" Матеа Сереза. Тома из Виљанове је био шпански монах Реда Св. Августина који је био запажен проповедник, аскета и верски писац тог времена. Касније је постао надбискуп, чувен по својој бризи за сиромашне. 

Следи слика Доменика Крестија " Микеланђело представља модел завршетка цркве Св.Петра папи Пију IV". Базилика Св. Петра није изгледала како је ми познајемо, још у 15. веку првобитно здање је срушено. Планови папе Јулија II о обнови раскошне цркве су били толико скупи да су, између осталог, навели Мартина Лутера да реформише Цркву.

Претпоследња слика је "Покољ на дан св. Вартоломеја" Франсоа Дубоаа. Вартоломејска ноћ је назив за покољ неколико хиљада хугенота, извршен у ноћи уочи празника св. Вартоломеја, између 23. и 24. августа 1572. Тај покољ је значио прекид с дотадашњом политиком слагања између католичке цркве и протестанске странке.  Прогони протестаната трајали су у Паризу до септембра, а у унутрашњости Француске до октобра. Рачуна се да је побијено 25.000 хугенота (према неким проценама 50.000.) Вартоломејска ноћ назива се и „крвавим париским пиром“ или крвавом париском свадбом, јер се покољ хугенота догодио пет дана после венчања краљеве сестре Маргарите Валоа за Анрија Бурбонског (будућег Анрија IV).

И на крају, Паоло Сорентино се одлучио за инсталацију Мауриција Кателана "Девети час" која приказује Јована Павла II на земљи, погођеног метеоритом. Наслов дела алудира на Христове речи "Боже, Боже, зашто си ме оставио" и тренутак када умире на крсту. Ова Кателанова инсталација може изазвати и друге интерпретације: можда је аутор хтео да укаже на деградацију Цркве као резултат бројних скандала који се везују за њу? Или, пак, да је метеором који је пао са Небеса сам Бог напао Цркву? Будући да је преживео удар и чврсто држи папски крст- можда представља вечну храброст Цркве? Супротно тумачећи, није ли и он само човек, неко коме се не треба клањати?

 

Извор: DailyArtDaily

 

]]>
Fri, 24 Feb 2017 11:47:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30866/kljucevi-neba.html
Ретроспектива Егона Шилеа http://novipolis.rs/Estetika/30848/retrospektiva-egona-silea.html Беч, Албертина музеј, 22. фебруар - 18. јун 2017. ]]> Обележавајући стотину година од смрти Егона Шилеа бечки Албертина музеј приређује свеобухватну, ретроспективну изложбу овог великог аустријског сликара позиционирајући његов опус у узаврели контекст бечког друштва на крају империјалне ере, у атмосфери борбе између модерности и традиције. Стотину и осамдесет Шилеових најбољих и најважнијих слика и цртежа увешће посетиоце изложбе у уметнички опус који је своју велику тему пронашао у егзистенцијалној усамљености људских бића.

Егон Шиле није био само, уз Климта, родоначелник експресионизма и једна од две најважније уметничке фигуре Беча на прелазу векова, већ и најбољи цртач 20. века. Његови графички радови имају посебно истакнуто место у целокупном стваралачком опусу: својим прецизно осмишљеним цртежима Шиле је успоставио нове стандарде у погледу иконографије и боја. Радови из обимне колекције Албертина музеја пружају концептуалну полазну основу која се заокружује многим, за ову прилику уступљеним, Шилеовим делима. Ова изложба стога представља јединствен поглед на Шилеов уметнички развој, који је прераном смрћу у 28. години, тако нагло прекинут.

 

Via albertina.at

 












]]>
Fri, 17 Feb 2017 15:08:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30848/retrospektiva-egona-silea.html
Експедиција Terra Nova http://novipolis.rs/Estetika/30826/ekspedicija-terra-nova-.html Retronaut ]]> Британски истраживач Роберт Фалкон Скот се 1910. године одлучио на амбициозан подухват: повео је еспедицију на Антарктик у жељи да истражи непознате пределе, спроведе научна истраживања и, више од свега, постане прва особа која је посетила Јужни пол. У том подвигу имао је конкуренцију: Ернест Шеклтон се годину дана раније примакао Јужном полу на стотињак миља, док је исти циљ поставио себи и Норвежанин Роалд Амундсен. Након што су из јавних и приватних извора обезбедили неопходна средства чланови Британске антарктичке експедиције (популарно назване Terra Nova експедиција, по имену брода за снабдевање) кренули су ка Антарктику.  

 

Извор: Mashable-Retronaut

]]>
Fri, 10 Feb 2017 21:01:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30826/ekspedicija-terra-nova-.html
Сталкер, улаз у Зону http://novipolis.rs/Estetika/30822/stalker-ulaz-u-zonu.html Николај Алхазов, фотографије ]]> Естонија, Талин, кварт Ротерман. Место на којем је Андреј Тарковски снимио антологијске кадрове филма "Сталкер". Место одакле су главни јунаци филма-Сталкер, писац и професор-  ушли у злогласну "Зону". Тридесет и пет година након снимања филма Николај Алхазов им се придружио с фотоапаратом.

 

Извор: tarkovskiy.su

]]>
Tue, 7 Feb 2017 13:35:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30822/stalker-ulaz-u-zonu.html
Позив на путовање http://novipolis.rs/Estetika/30798/poziv-na-putovanje.html Michiel Schrijver ]]> "Путовања хране машту", могао би да буде мото којим се најбоље описује сликарство Михаела Шријвера. За њега је слика вид путовања. Фасцинираност виђеним налази одраз у његовом унутрашњем свету, и добија форму на сликарском платну. На тај начин, посматрач путује заједно са Шријвером. На његовим сликама човек често има споредну улогу, али не без значаја. Његовим сликама доминира архитектура, обасјана медитеранском светлошћу. Грађевине са стубовима, куполама, луковима... позорница су чудесне Шријверове имагинације






]]>
Fri, 3 Feb 2017 23:57:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30798/poziv-na-putovanje.html
Представљање невиности из Раја http://novipolis.rs/Estetika/30762/predstavljanje-nevinosti-iz-raja.html Свет икона Тодора Митровића ]]> Излагање икона у уметничкој галерији крије у себи опасност да оне изгубе своју сврху и смисао, осим уколико то није покушај да се помоћу икона обликује простор и да се промене његове димензије. Да сâм простор галерије постане садржај, а не да садржава. Да се простор рашири и отвори, попримајући целовитост [καθολικότητα] храма, димензију Цркве. То је, међутим, тешко и сликар може да учини такав покушај само симбoлично. Може да тежи ка томе само као за смислом и значењем, имајући као једино оруђе своје иконе – њихову снагу или њихову слабост.

Тодор Митровић се овом својом изложбом усуђује на такав тешки подухват. Тежи да у малом покаже велико и, штавише, жели да створи сликарски простор и време у којима учествује и посматрач као поштовалац његових икона. Митровићев простор и време представљају дистанцу између два лика или, боље рећи, два крајња стања једне Личности која је преобразила људску историју и дала јој нови смисао, односно Христа који се жртвује и Христа у слави. Између ове две димензије истовремено се и креће и стоји историја личности која је позвана да учествује у радости живота, који има смисла само као стање заједничарења [κοινωνίας]. Мученици, подвижници, песници, јерарси, покајани цареви, јуродиви и мудри у Христу.

Реч је о низу личности које држе у времену тајну покајања, жртве и Васкрсења, односно тајну љубави и живота. Због тога овај низ Митровићевих икона не представља пуко низање уметничких представа [μονάδων], него икону живота као јединства и заједничарења.Тешко је да неко направи изложбу од малих икона са насликаним појединачним ликовима. Да оствари уметнички смисао само са ликовима светих, а да се не изгуби у концептуалном минимализму и интелектуалним маглинама. Тешко је да се пренесе на посматрача осећај величанства заједничарења личности, који даје смисао љубави и животу и чини га истинском радошћу. Тодор то постиже, тако да његова изложба представља препоруку која превазилази стандардне изложбе икона.

Он успева да непосредношћу, пуноћом и естетском чистоћом понуди икону Цркве као заједницу личности. Не губи се у детаљима, који би помрачили суштинску особеност иконе, а која јесте заједница и учешће [μέθεξη] свега у Христу, који све сједињује и све оживљава у Својој заједници.Мале иконе, хармонија [κοσμήματα] која у својој малешности описује светитеље као истинске личности. Једноставно, непосредно и природно. Свете, који отворених очију посматрају нову твар и радују се, без сентиментализма и непотребног лиризма.

Тодорови светитељи су као деца коју је Христос поменуо као узор какви треба да постанемо да бисмо учествовали у Царству Небеском. Одбацили су све што је сувишно, све што је непотребно на њиховом путу и као сиромашни богаташи стоје очишћени у збору светих, задобијајући смисао [λόγο] свог постојања од два Христова „лика“ који показују пут који историја треба да следи како би се ослободила. Једноставност, смирење, учествовање у целовитости [καθολικότητα] живота, јединство, а не раздељеност.

Посредством својих икона, на уметнички начин, Митровић се приближава тајни заједничарења и дотиче је својим рукама, хвата је, те су стога његове иконе рукотворене и истините. Он то остварује бојама и линијама, призивајући у радост која исцељује од болести распарчане историјске стварности. Артистичка поставка икона Тодора Митровића обликује аутентично лице једног света који поново налази свој смисао [λόγο] и свој однос. Да би остварио све ово, Тодор за полазиште има пре свега материју. Узима у руке и ствара нове материјале, нестандардне за сликање икона. Прави предмете са својством рукотвореним, рекао бих земљаним, које подсећа на глину коју је Бог узео да би створио човека.

Само уз такав материјал, са једноставношћу глине, могао је да смести чистоту постојања светих. Због свог материјала, његове иконе одишу смирењем, једноставношћу, светошћу и свештеном доличношћу. Затим, и његове линије задобијају аналогни карактер. Избегава вешто повлачење потеза, бирајући „невешто“ повучене линије, које личе на цртеже древних ловаца у пећинама или на дечије имагинације. Ломи ореоле, сабија их, чинећи да и они одговарају земљаности, којом одише целокупно његово уметничко стваралаштво.

Минимализује пластичност, бирајући да готово увек слика на чистим бојеним површинама, као да се игра, а не као да жели да сагради грађевину, високу и импозантну. Ова игра његових линија наликује дечијем срицању или цвркуту безбрижних птица, које се не плаше да потроше своје време у радовању, без неког објективног, важног циља. Снага ове чедности, која се постиже линијом, завршава се бојом. Боје чисте, грубе и понеки пут чудне, сусрећу се и заједно играју „игру Преображења“ света црно-белог у свет безбрижан и једноставан, који не осећа кривицу због своје радости.

Апсурдност, којом често одише његова колористичка палета, превазилази се једноставношћу којом решава њихов међусобни однос. Резултат тога је да посматрача среће икона радосна и ослобођена терета и великих аспирација. Митровићеве иконе су управо оно што он тражи. Обликовање невиности из Раја, повратак у једноставност светлости. Уметничка поставка Тодора Митровића, који излаже иконе-украсе, представља један предлог како данас у постмодернистичком свету може да функционише икона изван храма, а да не изгуби своју функцију.

Ова изложба показује како живот још увек може да се остварује око игре, око дечије невиности, која без дубљег размишљања сабира и сједињује све. Само зарад љубави.

 

Текст: каталог за изложбу Тодора Митровића у Галерији УЛУС-а, Београд, 2011.

Фотографије: sacredmurals.com

 

]]>
Fri, 27 Jan 2017 13:33:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30762/predstavljanje-nevinosti-iz-raja.html
Человек с кино аппаратом http://novipolis.rs/Estetika/30770/celovek-s-kino-apparatom.html Филмски плакати руске авангарде ]]> Настали 20-их и 30-их година XX века утицали су на развој руске визуелне културе, а и шире. Авангардна ликовна, графичка и типографска решења представљају јединствен концепт и плакати постају вид уметности. Конструктивизам као форма изражавања кроз геометријску апстракцију, фотомонтажу, штампана слова... представља посебан вид уметничког израза.  Оно што још посебно одликује ове плакате су формат, композиција, јарке боје и колористички контраст. Велики уметници попут Родченка, Степанове, Лиситског, Клуциса, и других стварали су плакате за филмску уметност. Стасали у кругу руске авангарде посебно су се истакла браћа Стенберг који су креирали плакате за филмове Сергеја Ајзенштајна и документарце Дзиге Вертова

 

Припремила Милена Стефановић

Via Тогда


 

]]>
Wed, 25 Jan 2017 21:45:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30770/celovek-s-kino-apparatom.html
Интрига Џејмса Енсора http://novipolis.rs/Estetika/30728/intriga-dzejmsa-ensora.html Royal Academy of Arts, 29 October 2016 — 29 January 2017 ]]> У чаробном сликарству Џејмса Енсора се састаје нешто театарско, сатирично и језовито. Изложба "Интрига: Џејмс Енсор Лика Тујманса" у лондонској Краљевској академији уметности" представља есенцију сасвим оригиналног уметничког опуса, виђеног очима једног од водећих сликара данашњице.

Упркос чињеници да је цео свој век провео у белгијском приморском градићу Остендеу, за Џејмса Енсора се може рећи да је имао плодан живот и да је извршио огроман утицај на развој експресионизма. Иноватор и аутсајдер, побунио се против класичног сликања које се предавало на уметничкој академији у Бриселу с краја 19. века и неуморно стварао у авангардним салонима где су његове радикалне уметничке визије налазиле плодно тло. 

Детињство проведено међу драгоценостима породичног антикваријата можда даје одговор на питање како је посејано семе Енсорове дивље имагинације. Призори карневалских маски провлаче се кроз многе његове слике, а јарке боје и китњасти костими сугеришу свеприсутни осећај драме и сатире. 

Лондонска Краљевска академија уметности поверила је кураторство изложбе Лику Тујмансу, чувеном белгијском сликару и великом поштоваоцу стваралаштва Џејмса Енсора. Дајући изложби и лични печат  Тујманс представља Енсоров опус  кроз његова многобројна бизарно брилијантна и славна надреална дела.

(The intense light of the North Sea coast had a profound effect on the Belgian painter James Ensor, as did his hometown Ostend’s colourful carnival tradition, and the contents of his family’s curiosity shop. Step into Ensor’s world in this short video – narrated in his own words, derived from his letters and his poetic musings on art.)

(Curator Adrian Locke and the exhibition’s curator, artist Luc Tuymans, talk about James Ensor’s ‘The Intrigue’, 1890.)

(Curator Adrian Locke introduces James Ensor’s ‘The Skeleton Painter’, 1896.)

(Curator Adrian Locke introduces James Ensor’s ‘Adam and Eve Expelled from Paradise’, 1887.)

(Curator Adrian Locke introduces James Ensor’s ‘The Artist Surrounded by Evil Spirits’, 1898.)

 

Via Royal Academy of Arts

]]>
Fri, 13 Jan 2017 12:58:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30728/intriga-dzejmsa-ensora.html
Северноамерички староседеоци http://novipolis.rs/Estetika/30722/severnoamericki-starosedeoci.html Едвард Кертис, фотографије ]]> Едвард Шериф Кертис, рођен 1868. године у Висконсину, постао је професионални фотограф у Сијетлу. 1895. је фотофрафисао Принцезу Ангелину, кћерку дувамишког поглавице Сијетла, по коме је град у америчкој држави Вашингтон добио име. Тај сусрет је код Кертиса изазвао доживотну фасцинацију културом и животом индијанских племена. Убрзо се придружио експедицијама које су проучавале индијанска племена на Аљасци и у Монтани.

1906. године Кертису се обратио банкар J.P. Morgan који је био заинтересован да финансира документарни пројекат о староседеоцима америчког континента. Осмислили су серијал у двадесет томова под именом "Северноамерички Индијанци". Уз Морганову подршку Кертис је 20 година путовао Северном Америком уздуж и попреко направивши више од 40 000 фотографија, овековечивши на тај начин више од осамдесет индијанских племена.  На фонографским цилиндрима је бележио њихове песме и језике, али и записивао усмене историје, легенде и биографије.

У намери да забележи оно што је сматрао начином живота који нестаје Кертис је понекад "намештао" документарну аутентичност на својим сликама. Своје "моделе" постављао је у помало романтичарске сцене лишене свих знакова западне цивилизације. На тај начин многе фотографије сугеришу да су Индијанци тада живели животом карактеристичним  за период пре Колумбовог открића Америке него што су били људи свог доба. Ако занемаримо опаску која му је упућивана да је стварао фотографије "Nobles дивљака" Кертисов импозантни опус остаје један од најупечатљивијих записа о животу северноамеричких Индијанаца с почетка 20. века.

 

Via Mashable

 

Препорука: Indigenous People of America: sajtFB stranica, Bringing the best of Native American culture, language, spiritual life, music and arts.

 

 

 

]]>
Wed, 4 Jan 2017 13:22:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30722/severnoamericki-starosedeoci.html
Сиријски Danse Macabre http://novipolis.rs/Estetika/30708/sirijski-danse-macabre.html Тамам Азам, фотографије ]]> Сиријски уметник Тамам Азам нашао је сопствени начин да проговори о рату у својој земљи. Пројектујући познате слике европских сликара на срушене и оштећене зграде, покушао је да скрене пажњу на  трагедију Сирије. Његово најпознатије дело "Графити слободе" приказује чувени "Пољубац" Густава Климта "налепљен" на једну порушену зграду у Сирији. "Изабрао сам "Пољубац" као икону љубави, као метафору љубавне приче са друге стране зида ове тешко страдале зграде", објаснио је Азам. Он је био гост и на великој Бенксијевој британској изложби представивши и остале своје радове у које су инкорпориране слике Матиса, Гоје, Салвадора Далија... Азам наглашава да употребљавајући дела европских сликара изражава критички став, али да је нагласак на томе да "смо сви грађани истог света". 

]]>
Fri, 30 Dec 2016 16:04:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30708/sirijski-danse-macabre.html
Паста, италијански заштитни знак http://novipolis.rs/Estetika/30668/pasta-italijanski-zastitni-znak.html Retronaut, Mashable ]]> Паста, најпознатије обележје италијанске кухиње је први пут забележена на Сицилији у 12. веку, неколико столећа након што су арапски освајачи донели јела од сувих резанаца на острво. Углавном прављена од дурум пшенице и јаја или воде, вековима је била резервисана за богате и привилеговане. Тек у 18. веку индустријска производња је учинила да ови производи постану јефтини и буду основа кухиње за велики број Италијана.

Мекана и еластична тестенина производила се у стотинама различитих облика, од једноставних нити шпагета до лазања, макарона, таљатела... Са масовним исељавањем Италијана у Америку почетком 20. века расла је и популарност пасте која је постала заштитни знак италијанске националне кухиње. Међутим, чак и касних педесетих година 20. века многи људи изван Италије нису знали како се праве шпагети. На Светски дан шале, 1. априла 1957. године BBC је емитовао чувени прилог који приказује једну италијанску породицу после богате бербе са дрвећа које обилато рађа шпагете. После емитованог прилога многи гледаоци су звали познату тв станицу у жељи да сазнају како да набаве саднице "шпагети дрвећа". 

Ове фотографије из фабрика приказују стварни процес прављења, обликовања, сечења и сушења тестенина на путу до трпезе.

 

Via Mashable

 

Крај Новог Полиса?

]]>
Fri, 16 Dec 2016 11:14:00 +0100 Естетика http://novipolis.rs/Estetika/30668/pasta-italijanski-zastitni-znak.html