Естетика
Филозофски парадокси Рене Магрита
Центар Помпиду, Париз, 21. септембар 2016 -23. јануар 2017.
Изложба "Обмана слике" у париском Центру Помпиду је централна монографска изложба посвећена делу белгијског уметника Рене Магрита. Поставка од око стотину слика, цртежа и докумената представља нови угао гледања на Магритово стваралаштво, смештено у контекст његовог интересовања за филозофију.
Магрит је 1996. године писао француском филозофу Мишелу Фукоу: " То је потпуно невидљиво, као задовољство или бол. Али уметност поставља проблем: постоји мисао која може да види и која може бити видљиво описана. Las Meninas је видљива слика Веласкезових невидљивих мисли? Да ли то значи да је невидљиво ипак понекад видљиво? То претпоставља услов да се мисли граде искључиво од видљивих слика".
Магритови разговори са Фукоом били су темељ за објављивање "Ceci n’est pas une pipe (This is not a pipe)”, Фукооовог есеја који се бави сложеним односом између слике и језика на Магритовој слици " La trahison des images (The treachery of images)" која приказује лулу испод које пише "Ово није лула".
"Да, чувена лула. Колико су ме само кудили због ње... Али, то је само приказ, зар не? Да сам написао испод слике "Ово је лула"- била би то лаж", објаснио је Магрит ( у Harry Torczyner, Magritte: Ideas and Images, стр. 71) објашњавајући да слика луле није лула сама већ само представа луле.
1936. године Магрит је истакао да је његова слика из 1932. године “Les affinités électives” означила прекретницу у дотадашњем стваралаштву, напустивши случајност и аутоматизам раног надреализма у корист логичке методологије засноване на разуму и решавању проблема- онога што је он видео као "проблем" столица, жена, ципела, кише и сл.
"Између речи и објеката може се створити нови однос који ће истаћи специфичне карактеристике језика и ствари које се најчешће игноришу у свакодневном животу", тумачио је Магрит. "Понекад назив објекта преузима место слике. Реч може да заузме место једног објекта у стварности. И слика може да заузме место речи у тврдњи".
Слика “Les affinités électives” (Elective Affinities), чији је назив узет из једне Гетеове књиге, приказује јаје у кавезу. Сматра се да је то прва Магритова слика која је покушала да реши оно што је он називао "проблем". Инспирацију за надреални тренутак откровења добио је одмах након што се пробудио једног јутра.
Полазна тачка Магритове изложбе у Центру Помпиду је управо његова потрага за решењима "проблема". На њој су сједињени најкарактеричнији мотиви Магритовог дела; завесе, речи, делови тела, сенке, пламен..., са темељним наративом његових слика, уводећи гледаоца у филозофски изазов визуелног предочавања.
Изложба “La trahison des images” приказује добро позната Магритова ремек-дела али и мање познате радове. Централно место заузимају "La Durée poignardée,” 1938; “La Trahison des images (Ceci n’est pas une pipe),” 1929; “Le Double Secret,” 1927; “Le Viol,” 1945; “Les Marches de l’été,” 1938; “Les Mémoires d'un saint,” 1960; and “Les vacances de Hegel,” 1958.
Изложба траје до 23. јануара 2017. године у париском Центру Помпиду.
Извор: Blouinartinfo Фотографије: renemagritte. org
(Уколико желите да се укључите у АКЦИЈУ 500 x 500 и скромним прилогом помогнете Нови Полис посетите следећи линк)
Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.